zelená rusalka

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Veľký piatok prehlbuje myšlienky na smrť

V posledných dňoch listujem intenzívnejšie knihami Ruda Slobodu. Mám ho rada. Vždy som ho mala rada. Hľadám v jeho slovách odpovede na otázky spojené s ľudským bytím. Často sa pýta a jeho často nedopovedané odpovede sú mi čímsi veľmi blízke.
„...Kto je vo mne lepší? Tá žena, všetky gény mojich prababičiek, alebo gény mojich pradedov?
Stojím nad hrobom svojej matky. Je zahrabaná v urne, ale nižšie pod ňou, už spráchnivení, ležia jej rodičia – môj dedo Franci Havel a babka Klára Havlová, rodená Slovincová. Z ich pomníka odpadla tabuľa, kameň je bez znaku. Hovorím si: „Už počkáme, až tam dá moja dcéra meno otca, teda mňa, už s tým nebudeme hýbať.“
 
   Smrť nie je cudzie teleso, nie je osoba mimo nás, je v nás, a keď ju nevyháňate sami, nakoniec vás zničí – rýchlejšie, ako keby ste ju vyháňali. Je nesprávne povedať, že telo je smrteľné: treba povedať, že smrť je nejaký inštitút, s ktorým sa rodíme (či sme splodení), bez ktorého by telo nemohlo zomrieť. Nedalo by sa inak vysvetliť, ako telo súčasne rastie a prijíma zo sveta všetko pre svoj život a súčasne si škodí. Táto inštitúcia smrť totiž od začiatku usmerňuje všetky orgány, aby smerovali aj k zlyhaniu. Zdá sa, že vo vzácnych chvíľach človek precíti akoby samotnú podstatu tejto inštitúcie. Iné je choroba v mladosti, iné v starobe. Choroba v mladosti nás neľaká, veríme, že prejde. Starý človek však cíti „strach zo smrti“, aj keď je celkom zdravý. Nemusí to byť strach – preto ho dávam do úvodzoviek – opakujem, je to určitý zážitok, keď zbadáme v sebe zreteľnú smrť. Nemusíme sa jej zľaknúť, sme na ňu hádam skôr zvedaví, chceli by sme sa vedome zúčastniť na jej objavení, príchode. Sme prekvapení, že doteraz nás táto inštitúcia nezaujímala. Duchovný rast nám pred oči prináša aj iné poznatky, mnohé sú príjemné – v mladosti nemáme čas na cizelovanie všelijakých pohnutí mysle. Mladý človek tiež pociťuje súcit, ale súcit zrelého človeka je oveľa hlbší, až neznesiteľne zasiahne našu osobu – možno preto, lebo tento zrelý súcit sa neobracia k nejakým obrovským masám, ale k veľmi konkrétnym bytostiam a tvorom a stromom, k jedinečným ľuďom, čo neznamená, že tieto jedinečné bytosti si objektívne zaslúžia tne súcit, ten precitlivený zvuk v našej starej duši. Tento súcit je taký silný, že starci o ňom ani nereferujú – vedia, že by ich nikto nechápal. (Predmetom súcitu môžu byť aj predmety, veci, neživé kusy, ktoré nás spájajú s niekým, koho sme milovali.)“
 
 
Pri čítaní tejto časti Slobodovej knihy Pamäti mám vždy pocit, že sú jeho myšlienky akoby nedopovedané. Nestihol knihu dopísať.
Počas Veľkého piatku myslím často na svojich blízkych. Na všetkých tých, ktorí vo mne žijú, hoci sa už dávno stali súčasťou inštitúcie zvanej smrť.
 
 

moje otázniky | stály odkaz

Komentáre

  1. .
    hm , k tvojej nalade mam dnes velmi daleko ...
    nuz len tak co ma svojvolne predsa len a asi nevhodne k tej nalade .. zaisto, napada ..
    Smrt je vsadepritomna a boj s nou je vopred prehraty. Preto si myslim, ze je nezmyselne ju vyhanat zo zivota a taktiez na nu zabudat.
    Myslim, ze postoj k smrti meni postoj k zivotu. A kto s nou nema dorby vztah nema ani dobry zivot.
    Taktiez koho choroba v mladosti nelaka je svojim sposobom hlupi.
    S nou sa vsak nenarodil , je to postoj nasej spolocnosti k smrti a k telu samotnemu.
    publikované: 21.03.2008 11:53:32 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  2. Sygon, veľa ľudí pred ňou zatvára oči
    uteká...
    Takže súhlasím s Tebou, že postoj k smrti mení postoj k životu... myslím, že si to napísala presne :-)
    publikované: 21.03.2008 11:57:09 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  3. dám si Airways a basta ;)
    publikované: 21.03.2008 13:08:43 | autor: pod altankom (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. Pod Altánkom :-((
    okrem British Airways iné airways nepoznám :-((
    Takže netuším, či by som si dala s Tebou i ja...
    publikované: 21.03.2008 13:15:15 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  5. je to veru tak
    ak vidime smrt alebo sme ju okusili v bezprostrednej blizkosti tak potom zivot nabera iny zmysel. SIce niekedy pomaly inokedy rychlo ale vzdy je to o tom,ze treba zit na plno,pretoze nik nevie kedy je jeho cas.
    Tak vela chuti a tak malo casu...:-)
    publikované: 21.03.2008 13:18:37 | autor: Always (e-mail, web, autorizovaný)
  6. Always :-)
    Veru, chuti je skutočne veľa...
    publikované: 21.03.2008 13:20:14 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  7. Rusalka,
    s inštitútom smrti som si dlhé roky nerobil žiadne probémy, aj keď som ju vímal ako súčasť života a mal som k nej osobitnú úctu. Dnes tá úcta pretrváva, naviac si dennodenne uvedomujem, že tá "priateľka" ide so mnou všade tam, kam smerujú moje kroky. To v mladosti nebývalo.

    Mám veľmi rád verše od Jiřího Wolkra, ktoré som už vyslovil nespočetnekrát "Smrti se nebojím, smrt není zlá, smrt je jen kus života těžkého, co strašné je, co zlé je, to umíraní je..."
    publikované: 21.03.2008 13:21:28 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  8. Áno Maco, je našou súčasťou
    či chceme, alebo nie...
    publikované: 21.03.2008 13:27:01 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  9. Altanečko, ty si môj človek, aj ja si radšej pustím nejakú peknú muzičku,
    na smrť nemyslím, aj keď viem, že dnes je taký všakovaký deň, keď by sa to patrilo,

    ale čo mám robiť, keď mi je aj dnes dobre, a keď mi chcú prsty zase šantiť a vyťukávať jedno cez druhé, napríklad: Rusalôčka, potvorôčka, neskrývaj nám svoje očká, urob, prosím, žmurk žmurk, kuk, ja ťi za to spravím ťuk.

    Sorry. Odteraz budem vážna.
    publikované: 21.03.2008 13:29:39 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, autorizovaný)
  10. Rozprávkarka :-))
    vôbec nemusíš byť vážna...
    veď ani ja nie som až taká vážna, ako by sa podľa písmeniek mohlo zdať :-)
    publikované: 21.03.2008 13:38:36 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  11. No, keď však by to aj tak bolo nasilu... Ja mam dnes pekný deň,
    aj keď je vonku škaredo a nestihla som umyť okná.... :)
    publikované: 21.03.2008 13:47:06 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, autorizovaný)
  12. Smrť
    Smrť je z biologického hľadiska potrebná a nevyhnutná. Z duševného hľadiska mi skôr pripadá, ako prechod dimenziou času - bránami svetla sveta a nie ako zánik. Ak sa niekomu podarí náhodou, návrat spoza brán svetla sveta, nikdy smrť nevyhľadáva, hoci vie, že chce byť za dimenziou času.
    publikované: 21.03.2008 15:22:52 | autor: Jan (e-mail, web, autorizovaný)
  13. bože :)
    pozerám "Man on the moon" a Andyho Kaufmana a aj s ním sa spája dosť bizardná smrť, ako aj so Slobodom...hral sa s ľudskými emóciami a aj smrť si z nás po tejto stránke robí "žarty", len s tým, že sa na jej konci nikdy nesmejeme...bol nepredvídateľný ako Smrť
    publikované: 21.03.2008 15:29:41 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  14. Ján, súhlasím s Tebou v tom,
    že smrť je len akousi bránou, prechodom kamsi ďalej...
    publikované: 21.03.2008 15:34:57 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  15. Diuška
    neviem, či by som nazvala smrť nepredvídateľnou...
    publikované: 21.03.2008 15:40:34 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  16. Rusalka...
    toto mi nerob. Veď ja na takéto ani neviem reagovať. Ani len čítať také smutné neviem. Iba názov a stop. Potom si myslíš, že nechcem... Ale naozaj ďalej neviem čítať... Tak sorry. A pekné sviatky... hlavne príjemné... v zdraví a v pohode :-))

    P.S. Ak by si náhodou nevedela moje pravejšie meno, tak pomôcku hľadať v Rozprávkove...
    publikované: 21.03.2008 16:13:10 | autor: Maruška (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. Ale Maruška, však každý vie, že si od Bielských prišla...
    A ja som v tomto podobná... Ani ja neviem reagovať na vážne veci... Teda nie hneď. Musím si to vždy nechať prejsť hlavou. To vieš, my, pochábli...
    publikované: 21.03.2008 16:21:56 | autor: Rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. zaujímavé
    - prítomnosť smrti od narodenia. v tom som s autorom zajedno :-))
    publikované: 21.03.2008 17:01:43 | autor: inťermezzo (e-mail, web, autorizovaný)
  19. rusalka
    pomohol mi jeden budhista ked mi povedal že jeden učiteľ vysvetľoval na prednáške,že v budhizme neexistuje pojem neživý-ako mi ho máme,lebo oni automaticky vidia všade dušu,život,nie je to múdre?preto som sa na tvojej poslednej vete pozastavila,ale píšeš pekne,také témy sa ťažko spracuvajú
    publikované: 21.03.2008 17:40:39 | autor: lee34 (e-mail, web, autorizovaný)
  20. prečo rusalka? :)
    v konečnom dôsledku sa každá smrť môže predvídať (teda to, že nastane), ale nie okamih, v ktorom nastane, deň, mesiac, rok...môžme sa hrať len na hádačov :)
    mne sa na smrti páči jej výlučnosť, nik tú moju neprežije, len ja sama, je výlučne moja...nedá sa odcudziť, spreneveriť, nebude mi s nikým neverná ;)
    publikované: 21.03.2008 17:47:24 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  21. Lee34 vďaka
    A toto bolo tiež o smrti tela... nie o smrti duše...
    publikované: 21.03.2008 18:02:31 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  22. Diuška :-))
    To je veľmi pekná myšlienka... o výlučnosti, jedinečnosti smrti každého z nás :-)
    Tak isto je ale výlučný, jedinečný i náš život :-))
    publikované: 21.03.2008 18:04:00 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  23. rusalka
    ja by som to veľmi neoddeľovala,pokiaľ nie si MuDr
    publikované: 21.03.2008 18:09:06 | autor: lee34 (e-mail, web, autorizovaný)
  24. Lee34... tentokrát nerozumiem :-)
    publikované: 21.03.2008 18:14:27 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  25. green rusalka
    no ta je taký môj názor ,že to už by mali posudzovať lekári-ako smrť tela,patológovia a takí,ale patrilo by sa žiť a zomrieť čestne-dušu a telo neoddeľovať,vraj si za veľa vecí môžeme sami
    publikované: 21.03.2008 18:20:40 | autor: lee34 (e-mail, web, autorizovaný)
  26. dik, dia :)
    takto som sa na smrt nikdy nepozerala. vylucne moja smrt :) fakt dobreee
    publikované: 21.03.2008 19:03:00 | autor: pumandulka (e-mail, web, autorizovaný)
  27. pumandulka :) niet za čo
    mám to tuším od Martina Heideggera, jedného nemeckého filozofa, tiež ma to prekvapilo...nielenže sme v smrti nezastúpiteľní, ale ovplyvňuje naše správanie napriek tomu, že so smrťou samotnou nikdy skúsenosť nebudeme mať...len so zomieraním za života, ubúdaním životnej sily...ale so smrťou samotnou nie...kým sme, nie je tu a keď príde, už tu nebudeme my...;)
    publikované: 21.03.2008 19:08:45 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  28. smrt
    kedysi som sa smrti bala. ked som bola mala. az tak neuveritelne, ze som sa bala vecer zaspat. myslela som si, ze ak ostanem hore, nedostane ani mna, ani mojich blizkych, lebo ak by sa chcela priblizit, odozeniem ju. asi to bolo sposobene skorym kontaktom s tymto javom. neviem.
    teraz ale viem, ze je nasou neoddelitelnou sucastou, ze boj s nou je ako boj s veternymi mlynmi. presne, ako povedala sygon, postoj k smrti meni postoj k zivotu. a moj postoj k smrti definitivne zmenilo az moje bezprostredne priblizenie sa smrti.
    v jednom filme som raz pocula, ze najvacsi strach zo smrti maju ludia, ktori sa boja zit. táto veta ma nesmierne ovplyvnila...
    publikované: 21.03.2008 19:18:11 | autor: pumandulka (e-mail, web, autorizovaný)
  29. jaaaj, dia
    jasne, ved heideggera som citala :) a ten jeho vyrok sa mi pacil uz na strednej :)
    publikované: 21.03.2008 19:20:44 | autor: pumandulka (e-mail, web, autorizovaný)
  30. fakt? wow
    ja nemám kedy, čítala som od neho len kratšie dielka, ale "Bytie a čas" nie a nie dočítať :(
    publikované: 21.03.2008 19:25:28 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  31. ziadne wow, dia :)
    davala som na etapy. nie je to veru lahke citanicko. a kedze to bol moj odbor studia, tak dako sa jeho dielku nedalo vyhnut ;)
    publikované: 21.03.2008 19:32:10 | autor: pumandulka (e-mail, web, autorizovaný)
  32. Zvlastne
    zamyslenie sa nad smrtou...citim ze je to skor hladanie seba- toho nasho ja aj s korenmi a osudmi Rusalka ? :-)

    Smrt je osudny zakon....
    Cicero povedal,ze smrt nas oslobodzuje od bolesti. Sa mi zda ale, ze velky filosof zapisuje iba vydaj a nezaznamenava prijem.Smrt je niekedy aj netvor, ktory pozorneho divaka vyhana z divadla sveta este skor , ako sa dohra predstavenie ktore ho naramne zaujima. Uz samotny tento dovod niekedy musi stacit aby sme smrtou pohrdali.
    A v nekonecnom dosledku je aj nasou jedinou dokonalou sucastou... tak aspon daco co je nase a dokonale.. no nie?! ;-)
    Pamatate sa na film Rudolfa Hrusinskeho kde hral dedinskeho lekara? ..ma tam krasny vyrok ..;)...tak pome zit! nech to stoji za to.. predsa sa jej nezverime taky zachovaly ?!..;)


    publikované: 21.03.2008 19:59:49 | autor: jajaj (e-mail, web, neautorizovaný)
  33. Diuška, Pumandulka :)
    Heidegger nie je skutočne ľahké čítaničko... ale by stálo za to, zhrnúť tu niekedy niektoré z jeho jeho myšlienok. Napríklad tie o strachu a úzkosti, ak by som nadviazala na koment Pumandulky z 19:18.
    Hm... a že sa tu bude dnes hovoriť o Heideggerovi ma vôbec nenapadlo :-))
    publikované: 21.03.2008 21:13:21 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  34. Máš pravdu jajaj
    je to aj o hľadaní ja a jeho koreňoch...
    publikované: 21.03.2008 21:15:54 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  35. vyhol som
    nečítal som reakcie, teraz ma nezaujmali, niečo také aké opisuješ rusalka je tá najosobnejšia vec ktorá určite príde. Keď príde, určite v krátkom okamžiku nám prebleske prežitý život, náš život. Žime tak, aby sme to brali ako skutočnosť a nie ako zúčtovanie.
    publikované: 22.03.2008 22:17:18 | autor: masy (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014