zelená rusalka

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Závisť

Včera sa nenápadne objavila v diskusii.
Asi by som o nej inak nepísala. Taká nepoetická vlastnosť. Ale včera sa tu objavila v súvislosti so spontánnosťou a tak som si povedala, prečo ju troška medzi písmenkami nepozvŕtať.
 
Ale nie je to vôbec ľahké.
Najskôr som si skúšala spomenúť na akékoľvek prežívanie mojej závisti. Nespomenula som si.
Asi to nebude vlastnosť taká bežná a rozšírená. Lebo z tých všedných negatívnych vlastností mám nadelené požehnane.
 
Čo je to teda závisť? Prečo vzniká? Prečo si ju v sebe niekto pestuje? A čo ňou získava?
Opäť téma plná otázok.
Zamýšľam sa nad závisťou i nad otázkami, ale v hlave mám dnes akosi prázdno.
 
Závisť spojenú so žiarlivosťou poznám najmä z rozprávok, klasickej literatúry, ale aj filmových trilerov.
Premýšľam, či som na vlastnej koži pocítila aspoň závisť u niekoho iného. V mojich spomienkach sa závisť objavuje v spojení so žiarlivosťou a pamätám si jej prejavy spojené s lakomstvom. Ale ako vyzerá a ako sa prejavuje skutočne čistá závisť som nezažila.
Alebo som taká nevšímavá? Neviem. Teraz skutočne neviem.
 
Čo môžeme závidieť? Bohatstvo, zdravie, krásu, úspechy?
Alebo ju môže vzbudiť niekoho spontánnosť a otvorenosť – ako sa tu o tom písalo včera? Prejavy šťastia a radosti iných?
Čo nám závisť prináša? Dobrý pocit to asi nie je. Závisť môže roznecovať zlobu. Môže roznecovať nenávisť a nelásku k ostatným.
 
Pozná niekto z vás aj pozitívnu stránku závisti?
 

moje otázniky | stály odkaz

Komentáre

  1. (:
    pekne napísané... fuckt.
    publikované: 23.01.2008 21:20:23 | autor: xxx (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. rusalka
    včera som tu nebola..u Teba... ale k závisti. Vo vlastnom okolí (širokom) viem, že závisť nemá hraníc...vždy chceme to, čo má druhý, hoci by sme mali všetko, stále sa budeme cítiť nespokojní... Nám ľuľom niet rady:) Pozitívne na tom nevidím nič, lebo "trest" za závisť od života nám zase len pripadá ako závisť alebo neprajnosť od druhých...ale verím, že všetko má dve stránky...aj závisť..len neviem, aká je?:) Pekný večer...
    publikované: 23.01.2008 22:44:32 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  3. Vikina...
    "vždy chceme to, čo má druhý, hoci by sme mali všetko, stále sa budeme cítiť nespokojní"... naozaj to tak cítiš? Je to taká často sa opakujúca fráza... naozaj si sa so závisťou skutočne stretla aj Ty osobne?
    publikované: 23.01.2008 22:47:13 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  4. rusalka, závisť je bolesť...
    ktorú človek cíti, keď niekto iný má veci, vlastnosti alebo postavenie, ktoré on nemá.
    je prejavom nízkej sebaúcty, sebahodnoty či sebadôvery, pramení z pocitu menejcennosti, z pochybností o sebe, ale aj z chamtivosti, z nenásytnosti, z potreby prevyšovať iných ľudí.
    neraz je (seba)zničujúca a môže viesť k snahe pripraviť človeka, ktorému závidíme, o predmet závisti.
    no závisť sa môže zmeniť aj na pozitívnu motiváciu získať vlastnou prácou to, čo niekomu závidíme.
    publikované: 23.01.2008 23:06:30 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. Hogo... Tvoju definíciu beriem
    ale poznal si skutočnú závisť v reálnom živote?
    Silnú a sebaničujúcu?
    A neviem, či nás k motivácii neženie skôr obdiv ako závisť. Mňa osobne motivujú ľudia, ktorých obdivujem...
    publikované: 24.01.2008 07:29:20 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  6. rusalka, závisť poznám...
    nie je cudzia mne samému, pozorujem ju aj u iných ľudí.. u niekoho viac, u iného menej.. so silnou a (seba)zničujúcou závisťou sa stretávam skôr sprostredkovane, poznám ju viac "z počutia" než z priamej skúsenosti...
    a že sú aj omnoho lepšie zdroje motivácie než závisť?
    jasné, že sú, len som chcel povedať, že aj závisť má tento pozitívny potenciál a ak ho človek začne využívať, závisť sa mení na iné, príjemnejšie a príjemnejšie pocity.
    publikované: 24.01.2008 08:41:58 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. nemôže byť aj obdiv
    prejavom nízkej sebaúcty? niekedy :-)
    publikované: 24.01.2008 08:47:52 | autor: inťo (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. Asi máš pravdu Hogo...
    Neviem, či jestvuje vôbec nejaká ľudská vlastnosť, v ktorej by nebola aspoň štipka pozitívneho ponenciálu :-)
    publikované: 24.01.2008 08:50:11 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  9. chcem vidieť toho,čo si prizná,že aj závidel..aj mu bolo závidené..
    ja sa so závisťou stretávam bežne..ale..vyjadrím sa k tej,ktorú som pociťovala..ano..závidela som,aj ked sa to nemá..ale vzdy ma tá závisť motivovala byť tam alebo možno dalej,ako objekt mojej závisti..nikdy som nezávidela lopatku,alebo šatočky..vzdy som závidela vlastnosti,alebo schopnosti..aj dnes závidim..všetkym,ktorí dokážu rozprávať cudzou rečou závidim..ja to neviem..a ani nebudem vedieť..a tak len tíško závidim..)))
    publikované: 24.01.2008 08:51:16 | autor: MissEllie (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. Inťo
    samozrejme, že môže byť aj obdiv prejavom nízkej sebeúcty... najmä, ak ide o nekritický a fanatický obdiv :-)
    publikované: 24.01.2008 08:51:59 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  11. odpovedám si sám
    tam, kde som pozoroval ustavičné obdivovanie a súčasné sebazaznávanie, sa pri zlej nálade objavovala závisť. a možno aj inokedy :-)
    publikované: 24.01.2008 08:52:43 | autor: inťo (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. rusi,
    mal som na mysli trochu iný obdiv :-)
    publikované: 24.01.2008 08:54:11 | autor: inťo (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. MissEllie, nie je práve to, čo popisuješ
    skôr tichý obdiv ako závisť?

    publikované: 24.01.2008 08:56:03 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  14. Prečítala som Inťo
    áno, aj toto je možný dôsledok obdivu....
    publikované: 24.01.2008 08:57:32 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  15. rusalka
    ja som sa so zavistou stretla, zavidela som ja a mne zavideli ini. podla mna je zavist prirodzenou sucastou nasho zivota a zda sa mi neuveritelne, ze si nevies spomenut na udalost, kedy si sama zavidela. nechcem Ti krivdit, samozrejme, ale naozaj si nikdy nezavidela? lebo potom Ti asi je co zavidiet ;)
    publikované: 24.01.2008 09:04:02 | autor: pumandulka (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. Pumandulka
    čo také si závidela? Môžeš prezradiť konkrétny príklad?

    Mohla by som blízkej osobe závidieť to, aký má život... ale mňa by taký život nenapĺňal. Takže hoci jej istým spôsobom "závidím" pokoj, nechcela by som ho... nemenila by som svoj život za jej. Je to potom závisť?
    publikované: 24.01.2008 09:07:38 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  17. držím sa hoga 23.01.2008 23:06
    možno hádam zovšeobecniť: akýkoľvek druh zloby k iným sa zjavuje v tom momente, keď existuje zloba k sebe. taká je moja skúsenosť so sebou aj s inými.
    publikované: 24.01.2008 09:25:24 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  18. intwist, súhlasím s Tebou...
    ak má človek zníženú sebaúctu, potom sú chvíle, kedy sa nemá rád.. ak sú chvíle, kedy nemá rád seba, sú aj chvíle, kedy nemá rád iných ľudí.
    človek s vysokou sebaúctou prijíma seba takého, aký je, a ostatných ľudí prijíma takých, akí sú..
    inými slovami: človek s vysokou sebaúctou nemá problém so zlobou, závisťou, nenávisťou a inými nepríjemnými, (seba)zraňujúcimi emóciami.
    publikované: 24.01.2008 09:40:42 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. rusalka
    tak ako Ellie pisala, ja tiez niekedy ludom okolo zavidim schopnosti, vlastnosti, ktorymi nedisponujem. vacsinou ma to vyburcuje na sebe pracovat, ale stalo sa uz, ze som zavistou ublizila a dotycneho zhodila, ci ohovorila. dnes sa za to hanbim, ale vtedy som to nedokazala zadrzat... ak by si ho nechcela, asi to nie je zavist...
    publikované: 24.01.2008 09:56:25 | autor: pumandulka (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. suhlasim
    zavist pride vzdy, ked nie sme spokojni sami so sebou.
    publikované: 24.01.2008 10:00:03 | autor: pumandulka (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. hf,
    nebol si ty niekedy zamestnaný v delfskej veštiarni? keď prekročíš rieku halys, zničíš veľkú ríšu... :-p ale aj tak sme sa v niečom zhodli :-)
    publikované: 24.01.2008 10:34:51 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  22. rusalka..obdiv a závisť su dve rozdielne veci...
    aj ked..nemusia sa zákonite vylučovať..))
    publikované: 24.01.2008 10:41:03 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  23. pumandulka
    predsa len som si spomenula, kedy sa u mňa občas prejaví závisť :-) Závidím mladým, že nežijú za ostnatým plotom, ako sme žili my. Že majú obrovské možnosti. Ale je to také závidenie v dobrom...
    a neviem, či by som sa chcela vzdať tých rokov a meniť ich :-)
    publikované: 24.01.2008 13:56:01 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. MissEllie... áno to sú
    publikované: 24.01.2008 13:57:20 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, neautorizovaný)
  25. Rusalka
    zase neskor..ale ...no odpoviem na Tvoju pre mňa otázku...áno stretla..a veľmi mi ľudská závisť podlamamuje nohy:)) ...aj ked dávam,obetujem..stále jej nie je koniec:))
    ak si myslela z mojej strany?..vieš nemám komu a čo závidieť...som najšťastnejší človiečik v mojej duši:)) mám všetko, čo mám a to mi stačí:)))
    publikované: 24.01.2008 20:00:46 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  26. Závidenie, zadivenie, zdivenie...
    Ako to má blízko k sebe! Myslím si, že každý, kto je čo i len trochu iný, ako ostatní, sa stretol s určitým druhom závisti. Hovorí sa, že zo všetkého štipka nezaškodí. Štipka závisti ťa povzbudí k väčšiemu výkonu, štipka žiarlivosti k väčšiemu prejavu lásky. Doležité je, aby sme miesto štipky nesypali celé hrste...
    publikované: 24.01.2008 20:33:48 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, autorizovaný)
  27. rozprávka moja
    máš štipku pravdy za celú dlaň:)) ja mám šťastie na "veľkoštipkavých" ľudí...asi som v krajine obrov:))))
    publikované: 24.01.2008 20:39:13 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  28. žiarlivosťou k láske,
    rozprávkarka? hm, hm, túto tému sme tu už párkrát mali. ale nejdem provokovať besedu, milí iluzionisti, nebojte ;-)
    publikované: 24.01.2008 20:40:06 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  29. Viki, tak musíš rýchlo do krajiny liliputánov,
    tam majú aj štipky malé
    publikované: 24.01.2008 20:40:47 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. Prečo iluzionisti? Láska so žiarlivosťou sú ako dve strany
    tej istej mince. Možno len jedna je vyšúchaná, tá ktorá častejšie padá na zem. A moja rozprávková hlava mi vraví, že tá je potom viacej prefackaná.
    publikované: 24.01.2008 20:42:52 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  31. ja len,
    či láska, ktorá sa prebúdza vďaka žiarlivosti, je zaručene ozajstnou láskou, a nie iba pozornosťou vynútenou strachom. a na druhej strane, či žiarlivosť tiež nie je prejavom klamlivej lásky. ale už som ticho :-)
    publikované: 24.01.2008 20:52:45 | autor: intwist (e-mail, web, autorizovaný)
  32. Ono je to všetko možno o inom. Vieš, tu na Horniakoch sa vraví,
    že len tá žena je ľúbená, čo je udrená (teda nie žeby som to schvaľovala), ale tak isto, ako sa dáva do súvzťažnosti láska-žiarlivosť, sa môže dať aj láska - slepá dôvera. Takže asi platí ten zdravý stred. Dôverovať, ale preverovať...
    publikované: 24.01.2008 21:00:25 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  33. rozprávkarka,
    slepá dôvera je čosi ako naivná neschopnosť vidieť si za konček nosa. ale skutočná dôvera vyplýva z oddanosti jedného srdca druhému, a preto nijaké doklady nepotrebuje. tie sú dobré iba pre papierové hlavy :-)
    k ľudovej slovesnosti: je množstvo hlúpych prísloví, ktoré vytvorili trápiaci sa ľudia. keby sme sa mechanicky riadili všetkými prísloviami, mali by sme z nich iba chaos. iba srdce dokáže povedať, ktoré sú hodné odporúčania, a moje srdce i srdcia mojich priateľov tú doudieranú horniacku ženu odmietajú :-)
    publikované: 24.01.2008 21:17:12 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  34. Inťo, aby sme si rozumeli, ani mne sa nepáčia doudierané
    horniacke ženy, našťastie túto som vytiahla len z jedného porekadla, žiaľ, práve ono je dôkazom, že takéto chápanie lásky bolo je aj bude, čiže nie je len súčasťou folklóru, ale reálneho života. Ja osobne tiež poznám pár žien, dobitých z lásky... A žiarlivosti... A opodstatnej...
    publikované: 24.01.2008 21:21:26 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  35. Rozprávkarka, Vikina, Inťo...
    pred chvíľočkou som sa vrátila domov... teraz by sa mi zišiel veľký hrnček bylinkového čaju so štipkou čarovných zmesí... také ukľudňujúce, relaxačné... :-) pričarujete?
    publikované: 24.01.2008 21:44:06 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  36. len tak
    Obdiv a zavist maju k sebe blizko ako strany jednej mince.
    Viem na co je zavist dobra, ked si ju clovek dovoli citit ( lebo moralne sme vedeni k tomu aby sme na nu pomaly nemali ani pomysliet ) , tak je najsilnejsim indikatorom toho , ze clovek nezije tak ako chce , neni zmiereny s tym co ma a blaa .. a ja teda zavidim, zavidim ludom, ktori chodia skoro spat a su rano plni elanu a ludom, ktori chodia na dlhe tury aj bez penazi a su oslahani vetrom a preziareni slnieckom , a zavidela som tym, ktori vedeli co chcu , a tiez takym , ktori robili co som chcela vzdy robit ja , ale z nejakej pohodlnosti alebo inych dovodov som to nespravila. A zavidela som kde komu , nie zaskodlivo pre nich , pretoze to co som zavidela, som na nich obdivovala a stale obcas obdivo-zavidim, pretoze nemozem zit paralelne zivoty a robit vsecko na co som nadana a na co som fyzicky stavana ,na co mam mentalne ... A tak zavidim ludom, ktorych bavi menej veci a nevedia sa pohruzit jak ja do vsetkeho a nicoho . A niekedy im zavidim strasne moc , lebo mozno budu bohatsi a mat viac casu , oddychu a sportu , a aj ked to mozem mat , proste to nerobim a zatial to radsej zavidim :)
    publikované: 24.01.2008 22:18:06 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  37. Sygon, ale k čomu je taká závisť dobrá?
    je Ti potom lepšie?
    A navyše si myslím, že si dostatočne sebestačná a žiješ naplno... nevidím dôvod Tvojich závistí... :-)
    publikované: 24.01.2008 22:40:27 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  38. .
    -mno rozmyslam opacne , ze preco je ti uplne cudzia a popravde mi to nepride normalne ... mozno si tak prespokojna so sebou, sovjim zivotom ? a to si sa ako taka narodila ? ani hracku si nechcela co mal iny ? rozmyslam ci nemas moralne prekodovane, ze by si to zazivat nemala . Pripomina mi to ako mamka vravela, ze ludia vytesnuju hnev. Dokonca ho nerozoznavaju casom uz , este horsie zabudnu sa hnevat. Osobne si myslim, ze deti chcu vsetko inych . Takze chcu a chcu to hned a hrozne zavidia. Zavist je prejavom aj imitovania , ktore pouzivame v obdobi vyvoja ako najsilnejsiu zbran . A myslim, ze si nebola ina.

    -zavist je na prd , vacsinou ma u mna negativne fyzicke doprovody
    Je dobra len na to , ze mi indikuje ze nie som so sebou spokojna a nie som ani tak vyspela aby som sa s tym uz zmierila , ze mozno spokojna nikdy nebudem . Neustale sa mi v podstate vysmieva do tvare .
    Je dobra na to, ze indikuje ze nieco neni v poriadku, tak ako choroba indikuje ze nieco neni v poriadku .. a mas sancu to zmenit .

    - jak nevidis dovod ? Sak som stale unavena a nesportujem a nezijem naplno podla mna ani nahodou :(
    publikované: 24.01.2008 22:49:44 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  39. Sygon, nepamätám sa, že by som v detstve
    niekomu závidela hračku. Možno by to vedeli povedať moji rodičia, keby žili... ale pamätám sa, že sa moja mama hnevala, že som ako malá rozdávala hračky...
    Nie som prespokojná so svojim život. Isto by mohlo byť v mnohých ohľadoch aj lepší. Každopádne by som ho nemenila. Prežila som veľa pekného aj bolestného a možno aj veľa výnimočného...
    Už som písala vyššie, že poznám pocit obdivu. A ten ma núti byť lepšia v tých oblastiach, ktorým sa venujem... ale mám tých ľudí, ktorých obdivujem rada a ani by ma nenapadlo im závidieť :-) Som rada, že som občas s nimi, že môžem od nich pre seba čerpať podnety...
    A materiálne veci nezávidím... možno po istých veciach túžim, ale to sú moje sny, tie si musím splniť sama. Závisťou by som sa k nim nedopracovala...

    publikované: 24.01.2008 23:03:32 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  40. .
    neviem, nezda sa mi , asi si mala secko co si vzdy chcela, alebo si chcela malo ... inak si fakt neviem predstavit ako by ta zavist obisla .
    Kazdopadne obdiv a zavist mi pridu blizke, dokonca ich hranicu by som teraz tazko vytycovala, aj v tom co som pisala sa mi to zlialo.
    Ja by som svoj zivot asi menila ...

    "ktorých obdivujem rada a ani by ma nenapadlo im závidieť :-)" ..
    A preco by ta to ani nenapadlo a este s usmevom ? Nemas to tak nahodou v suflicku s napisom, to by som nemala citit, to by som nemala robit ?
    publikované: 24.01.2008 23:42:23 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  41. Sygon, nemala som všetko čo som chcela... no a čo?
    Mám kopu iných negatívnych vlastností... z tejto mi asi nebolo nadelené :-)
    Možno tu raz budem písať aj o takej, ktorej vlastním viac, ako je treba :-)
    Často konám impulzívne a spontánne... takže veľmi často robím aj niečo, čo by som robiť nemala...
    publikované: 24.01.2008 23:54:39 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014