zelená rusalka

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Ostych, alebo kde je tá hranica, za ktorú nevieme pustiť ostatných

Celý včerajší deň som sa tešila na večer.
Tešila som sa na okamihy, keď budem písať o tom, čo mám rada a čo si viem skutočne vychutnať. Na všetky pôžitky súvisiace s jazykom. Predstavovala som si všemožné situácie, v ktorých jazyk spríjemňuje náš život. Videla som ich pred očami, cítila v chuťových kanálikoch, preciťovala všade tam, kde sa jazyk precítiť dá.
 
A večer som začala všetky tieto moje pocity meniť na vety. Vychutnávala som si to. Jednoducho radosť, písať o pôžitkoch ako sú tieto. Keďže je medzi nimi a mnou skutočne úzke puto, išlo to samé. Veta za vetou, zľahka, presne tak, ako som to cítila. A zrazu blok. Prečítala som po sebe tú ódu na jazyk a uvedomila som si, že to jednoducho nedokážem. Že nedokážem zverejniť tie miestami priveľmi intímne pocity, vyjadrujúce slasť a pôžitok, ktorý v spojitosti s chuťami a jazykom prežívam.
 
Zasekla som sa. Začala som z textu odstraňovať vety. Meniť slová. Pokým nezostalo len zopár osamotených čriepkov.
 
Premýšľam, prečo je pre mňa niekedy také ťažké poodhaliť o kúsok viac svojho ja? Prečo je pre mňa také ťažké písať, či hovoriť o veciach celkom prirodzených a človeku vlastných? Je to tým, že veľa ľudí, ktorí ma tu čítajú ma pozná? Zmenilo by sa niečo, keby som tu vystupovala celkom anonymne?
Neviem, čo je tým blokom, ktorý neumožňuje voľne plynúcim myšlienkam uloženým do slov, aby boli čítané inými očami ako sú tie moje. Blokom, ktorý bráni mojim pôžitkom, aby sa na chvíľočku stali pôžitkami zdieľanými. Aspoň takto, cez písmenká a v nich uložené zážitky a emócie.
Možno je potrebné učiť sa aj tomu. Postupnému zbavovaniu sa ostychu z prirodzenosti.
 

moje radosti | stály odkaz

Komentáre

  1. to sa stáva..
    tú ódu by som si veru rada prečítala..ale to,že si to nedokázala napísať mohlo spôsobiť aj to,aspoň mne sa to tak stáva,že ak sa naniečo strašne teším,myslím niečo napísať a už sama vidím čo všetko by tam mohlo byť,ako to tam má byť a keď príde k samotnému písaniu tak neviem čo a ako napísať..tie vety sa už zdajú nie príliš dobré,preto sa skracujú,skracujú.až z nich nezostane napokon skoro nič..to sa tak proste stáva :)
    publikované: 30.10.2007 21:54:51 | autor: Miselka (e-mail, web, autorizovaný)
  2. heh
    pretoze blog je uchylka, to neni normalne zdielat svoje najintimnejsie myslienky so sirokou verejnostou ;)
    publikované: 30.10.2007 21:54:54 | autor: hehe (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Rusalienka: Myslíš...
    blok ako zátarasa? Alebo blog? Ja tiež píšem cudzie písmenká foneticky.
    Keď Ti to tak pekne plynulo, na čo toľká cenzúra? Zľakla si sa, zľakla?
    Vyplynutých slovíčok?
    To nerob. Naživo tiež nemožno vyslovené cenzurovať.
    To iba na okraj. Zatiaľ.
    publikované: 30.10.2007 21:58:16 | autor: Mito (e-mail, web, autorizovaný)
  4. mmmm
    mám podobný problém, už aj tak píšem takmer o všetkom, čo sa ma týka, čo prežívam...mohla by som odhaliť úplne všetko, nevadilo by mi ani to, že ma ľudia poznajú...skôr to, že by ma mohol odsúdiť človek, ktorý ma nepozná a že by to mohlo mať negatívny dopad na môj život v reále :(
    publikované: 30.10.2007 22:15:49 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  5. Rusalka
    mna tu nepozna nik a preto si dovolim pisat co citim, ako to citim a proste tak ako to je v mojom vnutri. Neviem ako by som sa tvaril or pisal keby tu boli ludia,ktory ma poznaju ... asi by som tiez trosku brzdil a urcite je dobre nechat niektore veci pre seba or pre prave tych ludi ktory ta poznaju ovela ovela blizsie ako my blogeri "teda aspon ja" a s ktorymi sa mozete pozerat si do oci pri vyslovovani prijemnych aj menej prijemnych veci, tajomstiev a myslienok (a tych spojenych s jazykom je vela a su hmmmmm...) takze pohoda a pis tak ako to citis.
    Pises krasne.
    publikované: 30.10.2007 22:16:49 | autor: Always (e-mail, web, autorizovaný)
  6. Miselka
    ja som to práveže napísané mala... len som to nedokázala zverejniť.
    publikované: 30.10.2007 22:24:02 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  7. hehe
    myslím, že tie myšlienky nepatrili ani zďaleka k najintímnejším...
    publikované: 30.10.2007 22:24:44 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  8. Miťo
    blok ako zátarasa... že sa s tým zrazu nedá pohnúť ďalej. A myslím Miťo, že sa mi o nejakých témach ľahšie píše, ako rozpráva... je viac času, klásť slová do myšlienok :-)
    publikované: 30.10.2007 22:27:09 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  9. Ivanko má pravdu,
    zase hovoriť o všetkom nieje naj...treba si niečo nechať aj pre seba ;) a píšeš naozaj pekne :)
    publikované: 30.10.2007 22:29:28 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  10. Dia
    hmmm... ja neviem, čo je pre mňa tým blokom. Čoho sa vlastne obávam. Či je to obava, alebo len taká pre mňa prirodzená podoba ostychu
    publikované: 30.10.2007 22:29:38 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  11. Always, Dia...
    veď ja ani zďaleka nehovorím o všetkom... ojóóój :-))) každý máme mať svoje tajomstvá, ktoré ostanú tajomstvami.
    Always, keď ja som práve včera cítila inka, ako ostalo napísané :-)))
    Inokedy je to v pohode...
    publikované: 30.10.2007 22:33:25 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  12. give a bit of mmm to me
    and i give a bit of mmm to you...
    tak nějak si to představuju. snad opravdu není nutno sdílet vše :-) akorát bych to obrátil:
    i give a bit of mmm to you
    so you can give a bit of mmm to me
    safra, neštimujou mi slabiky :-)
    publikované: 30.10.2007 23:15:36 | autor: madloň ólbrajt (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. Nevadí Madloni, že slabiky neštimujou:-)
    důležitější je obsah...
    I give a bit of mmm to you
    give a bit of mmm to me

    ano, to jsi vystihl přesně :-)
    publikované: 30.10.2007 23:21:36 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  14. je krasne
    citat Tvoje myslienky posplietane do stale novych sviezich clanockov, co potesia , vycaria usmev, pohladia dusu, ci prinutia premyslat, spominat...ked sa stretnu ludia podobnej krvnej skupiny, nemusia mat obavu, ze odhalenim niecoho zo svojho vnutra sa stanu zranitelnejsimi, viac vystavenymi utokom zvonku. Sme vsak ludia rozni a moze sa stat vselico...zivot je aj o tom. Prajem Ti vela ludi, pri ktorych stratis ostych a budes stale uzasne prirodzenou Rusalkou :)
    publikované: 30.10.2007 23:29:47 | autor: hanka, (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. no jo,
    někdy se to hodí. na druhé straně, jsou věci, které se oplatí dát v celé šíři a hloubi... někomu. alespoň se to proslýchá :-)
    publikované: 30.10.2007 23:29:50 | autor: madloň (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. rusalka, dôvodov...
    prečo je niekedy ťažké poodhaliť o kúsok viac svojho ja, je mnoho, ostych je jeden z nich.
    ďalšie sú strach z odsúdenia, obava zo zneužitia, konformnosť, autocenzúra, ...
    nie všetkých sa treba zbavovať, ak nechceme ohroziť svoju bezpečnosť či integritu...
    publikované: 30.10.2007 23:38:27 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. Hanka, vďaka
    pri bezprostredných ľuďoch, ako si Ty je ľahké byť prirodzenou :-)))
    publikované: 30.10.2007 23:43:00 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  18. Madloni,
    máš pravdu... hloubka je důležitá.
    publikované: 30.10.2007 23:45:27 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  19. Hmmm slovo integrita mi znie
    v tejto súvislosti akosi zvláštne. Integritas - celistvosť. Možno by ju človek v písaní našiel... v úplnej anonymite, odhaľujúc slovami to, na čo by inak možno nepomyslel/na čo by si nespomenul.
    publikované: 30.10.2007 23:51:25 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  20. rusalka...
    myslel som skôr na riziko straty integrity po cielených útokoch v prípade príliš otvoreného písania.
    publikované: 30.10.2007 23:54:00 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. hfw áno
    tušila som, že si to myslel takto. Len to slovo integrita, má pre mňa taký hlbší význam.
    Ale máš pravdu, útoky (hoci je to silné slovo) by sa objaviť mohli...
    publikované: 31.10.2007 00:09:04 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  22. Madloni, ještě mne
    napadla otázka. Co nemá šíři a hloubku?
    publikované: 31.10.2007 00:13:37 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  23. nemá je snad všecko? :-)
    ale jen když je objevíš, bé bé!
    publikované: 31.10.2007 01:22:20 | autor: madloň (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. rusalka
    Ak mozem tak aj ja par pismen...Blok vznikne aj tu na blogu...je asi prirodzene ze vsetko co mame v hlave, aj ked sa nam zda byt prirodzene a krasne nezverejnime...mozno je niekto taky co to dokaze, ale vacsina ludi si nieco necha len pre seba, lebo su veci co su len pre neho/nu...pripadne len pre dvoch ludi ktorych sa to tyka...ja som vcera napisal tiez clanok sem, ale som si uvedomil ze sa tyka len dvoch ludi, tak teraz velmi rozmyslam ci ho dat sem, alebo ho poslat len tomu cloveku pre ktoreho hlavne je...ved uvidim kde sa vahy mojho ja nahnu :))))...pekny den

    PS. ja tu tiez dokazem o sebe kadeco zverejnit, niekedy haluze, niekedy si prcu zo seba urobim, nemam s tym problem:))...takze si o mne mnohi myslia ze som riadne streleny...ale ved aj som :)))
    publikované: 31.10.2007 10:30:56 | autor: believer (e-mail, web, autorizovaný)
  25. believer, jasne že môžeš
    prečo by si nemohol?
    Ja len, že to niekedy nie je až tak veľmi intímne a predsa sa ten blook dostaví.
    A je zaujmavé, že keď píšem tie skutočné haluze, žiadna autocenzúry ani blok neprichádzajú... to ide tak zľahka :-)))
    publikované: 31.10.2007 13:09:12 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  26. rusalka
    Haha...ja tiez ked pisem haluzinu hlavne o sebe tak autocenzura nie je, kadejake veci o sebe tak dokazem napisat svetu...niekedy po enterovani sa dostavi vycitka "Ej Jozo, fakt si to tam musel tak?"...ale zatial som vsetko prezil :))))
    publikované: 31.10.2007 14:53:47 | autor: believer (e-mail, web, autorizovaný)
  27. Rusalke
    Chápem dôvody bloku na blogu. Pri osobnom kontakte - z oka do oka, s priateľmi, je blogovanie pri okrúhlom stole určite menej blokované.
    publikované: 31.10.2007 20:39:59 | autor: plpko (e-mail, web, autorizovaný)
  28. len tak
    je to asi stvrty blok, o zablokovani na ktory som narazila za tento tyzden. Aj ja mam blok, ked pisem . Anonymita ma rozpolcuje.
    Niekedy musim pisat v noci , v stave nekritickom, vyplujem zo seba jak to ide, niekedy radsej ani neprecitam a prasknem to na web.
    Rano dufam, ze si nepoviem : jeblaaa :)
    Prichadzam na to, ze blogovanie okrem diskusii je pre mna zvlastne.
    Ludia sa tu chrania , nemozem sa pytat na veci, ktore su pre mna dolezite k pochopeniu myslienok, ktore mi slovami tlmocia.
    Podriadila som sa tej verejnej anonymite.
    Ja ta trebars nepoznam. Nemozem sa spytat aku mas pracu, kolko mas deti.. aj tak si to spajam na pozadi.
    Ale myslim, ze ked si sa chystala pisat clanok, mala si .. neviem, ako to povedat , mozno betarskejsie umysly , ked si chcela napisat nieco o jazyku. Mala som rozhodne ten pocit.
    Mozno si zacala byt sama na seba kritickejsia, mozno prihliadas na povahy virtualnych a nevirtualnych citatelov, mozno si chcela prezradit o sebe cosi viac, mozno mal byt clanok erotickejsi , mozno bol predsa niecim pre teba intimnejsi ...ktohovi v tomto v tom virtualnim svete
    publikované: 31.10.2007 20:49:37 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  29. Aký ostych, čo nepustiť?
    Ostych zahadzujeme po prvom milovaní. Púšťame blízkych, ktorým veríme. Bez ostychu. Ostýchame sa vo vedomí, že by mi mohli ublížiť, strápniť ma. Nemyslíš?
    Keď niekomu dôveruješ tak cítiš ostych? Neverím. A nepresvedčíš ma.
    publikované: 31.10.2007 21:07:45 | autor: Mito (e-mail, web, autorizovaný)
  30. Plpko...
    to je pravda, hoci o istýv veciach som schopná hovoriť len s človekom najbližším a sú veci, o ktorých asi nepoviem nikdy nikomu...
    publikované: 31.10.2007 21:25:13 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  31. Sygon
    K Tvojim otázkam. Prácu mám natoľko špecifickú, že by ma mohol hocikto za krátko identifikovať. A deti mám dve, dvoch synov :-))) Od včera sú po skoro troch týždňoch doma a ja sa teším... v podstate som schopná Tebe i iným odpovedať na veľa otázok. Ale tým, že sem chodí skutočne dosť ľudí, ktorí ma poznajú aj osobne, som v istom smere limitovaná. Myslím, takú tú intímnejšiu polohu môjho ja je lepšie natoľko neodhaľovať.

    A cítiš správne. Bolo v tom oveľa viac roztopaše. V tom článku o jazyku :-)))
    publikované: 31.10.2007 21:34:19 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  32. Miťo
    Nuž, priznávam, že máš pravdu v tom, že kde je dôvera neexistuje ostych. Ale ako môžme dôverovať niekomu, koho ani poriadne nepoznáme? Tak, ako je to s ľuďmi na takýchto fórach (nehovorím teraz o blízkych ľuďoch, ktorí si sem chodia moje písmenká čítať). To bude asi ten blok... to neznámo.
    publikované: 31.10.2007 21:38:17 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  33. Rusalka zelená: Veď teraz si ma...
    terazky zaskočila. Pred neznámymi sa ostýchaj do sýtosti. Ja, že keď
    si už niekoho poznala. Blog je na to, aby sme sa nemuseli ostýchať.
    Či nie? Asi som mimo mísu. Ako skoro, takmer vždy.
    Tak ja radšej...
    publikované: 31.10.2007 22:39:59 | autor: Mito (e-mail, web, autorizovaný)
  34. Miťo
    veď vôbec netušíme, kto nás tu číta...
    publikované: 31.10.2007 22:46:51 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  35. No a čo?
    Veď ať číta. A bude ešte viac ked nebudeme ostýchaví. Čo Ti hrozí?
    Admin všetko má pod kontrolou. Nakoniec nájdeš šéfinovi na stole knižku o rusalkách.
    publikované: 31.10.2007 23:17:35 | autor: Mito (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014