Neviem, prečo som o ňom premýšľala práve dnes. Neviem, prečo sa mi vrátili spomienky na jeho slová, na farbu jeho hlasu, na jeho smiech. A na jeho život. Možno to bolo spomienkami na moju mamu, s ktorou si boli takí blízki.
A na chvíľu ma zahalila smrť.
Kedy sa človek nachádza v skutočne bezvýchodiskovej situácii, ktorá ho prinúti k tomuto krajnému riešeniu?
Prečo odchádzajú týmto spôsobom zo sveta výnimoční ľudia? On skutočne výnimočný bol.
Prečo odchádzajú týmto spôsobom zo sveta výnimoční ľudia? On skutočne výnimočný bol.
Tá otázka je taká nástojčivá. Prečo zrazu človek stráca zmysel svojho života? I napriek tomu, že ho vrchovate napĺňa úspechmi? Veď malé životné prehry predsa patria k životu, či nie? Alebo prehry druhých, ktoré sa nám zdajú také nepatrné, sú skutočne také bolestivé, že môžu byť koncom géniov?
Neviem, prečo ma dnes napadol dnes práve On.
Možno preto, že som sa začítala do jeho slov a tie vo mne prebudili ďalšie spomienky.
Možno preto, že som sa začítala do jeho slov a tie vo mne prebudili ďalšie spomienky.
Bol výnimočný.
Cítila som to už vtedy.
A teraz to viem celkom naisto.
Komentáre
Možno...
tentokrát som učinil výnimku
..
Svetluška... neviem, či tak málo stačí nato,
Ale pripúšťam i túto možnosť... :-(
Pod altánkom...:-)
Je to len o jednej podobe smrti...
le piho noir
A myslím, že je skvelé, že si pred tou myšlienkou cúvol... akosi cítim, že sú vždy aj iné východiská - hoc aj z na prvý pohľad celkom bezvýchodiskových sutácií...
no ja si myslím
le piho noir
život je len premáhanou túžbou skončiť ;)
Diuška, myslíš, že u každého?
rusalka
určite nie ;)
Ok piho.. vďaka za komenty :-)
Diuška :-)
vraj sa nemam rada...
Treba skusat aj ine... po zlom obdobi prichadzaju porijemne chvile a stoji za to pockat si na ne...:)
Hanka, tak Ty by si bola medzi poslednými,
a tiež si myslím, že nás ešte všeličo krásne čaká...
v sobotu sme sa o tom bavili na prednaske
milujem zivot
Kordelia...
Zial, poznala som aj jednu starsiu pani, ktora nezvladla syndrom opusteneho hniezda, stratila zmysel zivota a dobrovolne odisla zo sveta, v ktorom si viac nedokazala najst miesto. napriek tomu, ze deti i vnucata ju milovali...obesila sa...
Kordélia :-))
rusalka
Kordélia... Tvoj odkaz asi patril Hanke
ta pani bola viac ako rok na PN
hanka, taky tazky stav
Čo sa musí odohrávať v mozgu takého človeka?
Zachránili ho proti jeho vôli, v nemocnici robili čo mohli, ale bez následkov to nezostane. Chalan je vysokoškolák, život zdá sa pohode,(možno pre okolie),mal dokonca frajerku (vzťah OK) a nikto netuší, prečo......
Bol to už jeho tretí pokus a nechce spolupracovať ani s psychiatrom. Nechce, aby sa ním ktokoľvek zaoberal a strácal čas, vraj sa o to pokúsi znovu.
Nechcela by som zažiť také pocity a beznádej, ktorú teraz musí prežívať jeho rodina.
Musím súhlasiť,
maco
Maco, Sygon...
Rusalka
Ale k dnešnej téme, veľmi ťažkej. Posledných 5 rokov z mojej blízkosti týmto spôsobom odišli dvaja muži v zrelom veku, pani cca 40 ročná a rok pred ňou jej 17 ročný syn. Až na jedného som ich poznal veľmi dobre. Dodnes som ich nepochopil prečo svoje nemalé problémy riešili až takýmto krajným spôsobom. Možno moje problémy v živote neboli tak obrovské, alebo som mal dostatok sily ich zo seba striasť, odhodiť... a oni nie. Zmeniť skupenstvo z pevného na čisto duchovné som chcel kedysi aj ja. Mal som 19 rokov, a bol som zavretý v kasárňach s neskutočne tupým okolím! Nebolo z tadiaľ úniku, len držať hubu a krok, zatínať zuby a čakať až nastane čas, kedy jej veličenstvo Tuposť bude mi musieť otvoriť bránu a ja budem môcť odtiaľ vyletieť. A vtedy som uvažoval, ako by som to urobil, keby som to už nevládal niesť. Vymyslel som svoj recept na (ne)prežitie. Oblečený vo vojeskom mundúre armády socialistického Československa preplávať Dunaj. A to v ktoromkoľvek ročnom období, v zime, v lete, skrátka, keď by to na mňa "prišlo". Ak by som nepreplával, mal by som krásny pohreb na štátne trovy. Tí magori Tupý by možno spravili zo mňa ešte aj hrdinu a povýšili by ma in memoriam. No a ak by som preplával, otvoril by sa mi nový svet a začal by som žiť úplne nanovo. Ovšem za celý čas to na mňa "neprišlo" a tak som nebrúsil nosom dno Dunaja, ale ani sa mi neotvoril nový svet. Našiel som krásu v tom našom, slovenskom a dnes som rád že dýcham, teším sa zo života, milujem, teda okrem mnohých ľudí aj život ako taký.
Ale je pravda, že niekedy tým "hore" občas závidím. Hanka mi začiatkom roku poslala nádherné fotky z hôr. Skrátka bola inverzia a nelenivý ľudkovia, ktorí sa dostali nad hranicu hmly uvideli a nafotili neskutočnú krásu. Zasnežené kopce zaliate slnkom a pod nimi perinkou hmly a oblakov prikryté doliny. Veľkosť ducha vynesaná nad oblaky, trápenie, bolesti, závisť, násilie... schované hlboko pod perinou oblakou. No a tento pohľad tým "hore" závidím, majú ho každý deň. Duch pozdvihnutý, ostatné kdesi v hlbinách.
Prajem Vám všetkým krásny deň. :-))
Plpko, nechodíš často,
Prajem aj Tebe krásny deň a vďaka za tento dlhý koment... :-)
zaujal ma najmä Tvoj "plán" na prekonávanie samovražedných myšlienok. Ja tu mám blízko len Malý Dunaj, to by som to mohla zvládnuť, keby raz náhodou... :-)
Rusalka
pre mňa je samovražda zbabelstvom...
radšej zomrieť na bojisku..ako vlastnou rukou..
Pre mna je samovrazda vytrhnutim bolaveho zuba...
Ellie,
To o zbabelosti určite nebolo...
Šestko?
Ale súhlasím s tým, že psychická bolesť môže byť horišia ako fyzická. Možno dodám, že asi väčšinou je horšia :-(
Plpko ?
Myslim, ze je to take nejednoduche ako.....
nepoznam jednoduchšie riešenie problemov,ako ukončením života..
ved..čo na tom,že svoj problém presunú na iných..?
ved..nech sa zabiju aj oni..že?
Ellie
sygon..vieš..ak niekto stojí v kope hnoja a neurobi nič preto,aby z nej vystupil,tak je bud zbabely,alebo slaby..
Ellie
zabit sa - jednoduche ? hm...
presunutie problemov na inych ? .. to si snad nemyslis , ze niekto bude zit , ak neche a nemoze , aby tebe a inym spravil radost, kes sam ziadnu neciti ...
jedna perla za druhou
Ellie
To je ako keby si niekomu bez noh, hovorila sak utekaj ne , lebo ty ich mas ..
velmi nerada
človek, ktorý sám nikdy nepomyslel...
Sygon ad poz. 11:54
Hogo,
a myslím, že čiastočne aj pre tých, ktorí sa ňou už vo svojej mysli zaoberali...
rusalka, za samovraždou je vždy a pre každého mnoho otáznikov...
Ale myslim, ze nazor, ktory ma Ellie, treba podporovat...
Ani s essence nesuhlasim i ked chapem. Blog nikto nebere prilis vazne, preto tu ani ziadna tema nie je prilis vazna...... preto si nanecisto mozno prebrat cokolvek, aby o tom nemusel clovek zacinat premyslat az vtedy,ked sa clovek stretne s realitou.
Šestko, ja taký názor podporiť nemôžem...
sestko, podporovať názor, ktorý vyjadrila missellie...
samovražda je príliš vážna vec na to, aby sa o nej trepalo do sveta slovami, ktoré človeku zídu prvé na jazyk.
spôsob, akým sa k samovraždám vyjadrila missellie, dôrazne odmietam..
Clovek sa casto rozhoduje, ....
sestko, názor missellie je nielen hrubo zjednodušený...
sestko, tiez chapem co vravis
ess, pomenovala si dôležitú vec...
samovraždy často bývajú vyvolávané javmi, za ktoré sú (spolu)zodpovední mnohí ľudia, obklopujúci (potenciálneho) samovraha.. a tá (spolu)zodpovednosť môže mať rozmer skupinový, komunitný, celospoločenský, možno dokonca až civilizačný...
tak prepáčte,že nemám pochopenia pre niekoho,kto si siahne na život,lebo je v zlej životnej situácii..
prepáčte,že sa mi nezdá byť obrovskym humanitným činom ukončenie niečoho,čo máme...
na onkologických oddeleniach bojuju o svoje životy..mimo nich ich zatracuju...
a prečo?..lebo je to oslávenia hodne..
vieš hogo..niekedy treba byť hrubo realny na to,aby si odvrátil od najhoršieho..
ak uvidiš človeka stáť na okne najvyššieho poschodia..čo mu povieš?
"skoč..lebo to je odvážne a silne..všetci ťa budu za to obdivovať..skoč.."..?...môžeš..ale..ja sa pod to podpísať nemôžešm..
na to,aby som mohla,si život až príliš vážim..aj ked je sviňa..aj tak..
missellie, samovražda nie je zďaleka jediná záležitosť...
hogo..myslim,že tvoje "nekomentovanie" s prehladom prežijem...
tiež je kopec vecí,ktoré si prezentoval a ja s nimi nesúhlasim..len..jeden obrovsky rozdiel medzi nami mi nedovoluje klesnuť na tvoju úroveň..
budiž..svoje nazory kvôli tebe meniť nebudem..to som si ista..)))
missellie, ja by som sa zase rád Tvojho nekomentovania (aspoň občas) dožil ;)
tak sa doži...ale to znamená,že nesmieš spáchať ten obrovský ludský čin..- samovraždu..
alebo hogo...urob si webstránku..pozvi tam všetkých tvojich pochlebovačov..a máš to vychytané..))))))))))
missellie, som si istý, že moju samovraždu by si komentovala že "pánbohzaplať" ;)
rusalke
A ak uz fyzicka porucha je , a jej poskodenie sa nahradza akurat antidepresivami . Psychiatri co viem moc efektivni bez antidepresiv so svojimi pacientmi nesu. Z toho mi vychadza, ze malokto vymyslel, nieco ako nefunkcnu masinku "prinutit" mysliet, ze chce byt funkcna.
A ak to nikto dostatocne efektivne nevymyslel, to pre mna znamena, ze to dotycni myslitelia nepochopili. Takze sa mi zda neze zanedbatelne ale zakladne pochopit "mozog v jeho prostredi" (u cloveka s depresiami) . Tkaze mno fyziologickeho ...
Recicky su krasne , ale tam kde im rozumeju.
never tomu..komentovala by som ju tak,ako všetky..že "to je ale debil.."..
sygon..takého,čo nechce žiť spútať s tým,čo žiť chce..možno by stačili 3dni..možno dlhšie..
a pak si začne važiť to,čo má..aj ked to nechce..
Ellie
Ale Coelho v svojej Veronika sa rozhodla umriet, to tiez celkom zaujimavo pojal. Neviem, ci si citala, tam zase psychiater oznamil smrtelnu chorobu sebevrahovi a postupne ho dopoval liekami na davenie a tak, ktore mu prinasali celkovu slabost, proti ktorej casom samovrah chcel bojovat .
Pff, nefim, ja by som sa nezabila, aj ked som nad tym dumala.
Lebo neviem jak je to s posmrtnym zivotom a karmou a tak .
A recyklovat svoje chyby sa mi nechce. A ani tych sposobov ako sa bezpecne odpravit neni tak vela .
Ale tak pozde v noci, po par dnoch nevyspatia sa ovlada tazsie, a spanok (malo) siaha na serotonin a celkovo na chut zit, nuz tak sa s tou myslienkou viem celkom hrat. A predstavit si , ze to pocitujem konstantne , hm , asi uz by som sa v sposoboch vyznala viac.
missellie, šak mňa takto komentuješ už zaživa ;)
Nemoze sa zdravy a normalny clovek....
sestko, položil si zaujímavé otázky...
táto téma by si zaslúžila samostatný článok a samostatnú diskusiu/polemiku.
sestko
Podla mna kedysi davno bol sulad medzi smrtou fyzickou a psychickou , nech je dalsim stadiom smrti duse cokolvek . To vnimam ako prirodzenu smrt. To co je dnes nazivane smrtou uz zdaleka prirodzene nie je.
Takze rovnako neprirodzena mi pride aj samovrazda.
sygon, z čoho usudzuješ, že...
ako taký súlad vyzeral prakticky?
hogo
Ak sa divam, ze smrt duse je len zmena "skupenstva" , je samozrejme, ze telo,ktore neni stavane ako perpetu mobile jedneho dna dojde do svojej finalnej rovinky. Vzhladom k tomu , ze prejav duse sa mi vidi viazany na fyzicno , fyzicno sa stava nedostacujuce. Predpokladam, ze je mozne umriet , opustit telo , aj bez samovrazdy, pravdepodobne tuto moznost dokazali ludia, o ktorych sa vravela, ze odisli umriet (indiani, rozne kmene, aj mnho starych ludi v sucasnej civilizacii) . Vedeli, kedy telo je v stadiu, ze je hodno ho opustit, po pripade ho neni potrebne uz do levelu , v ktorom sa dusa nachadza.
Telo ma vyhody aj nevyhody samoze.
Ak dusa neni zmena skupenstva, a smrtou sa konci existencia cela, teda dusa je viazana na fyzicno , neni energiou, ktora sa transformuje do dacoho ineho, je jasne ze dusa starne s telom, pretoze ho pouziva.
-V tom pripade , by clovek umrel , keby umrelo jeho mentalno, prirodzene v prirode.
- Na druhej strane, clovek podla mna uz natolko nepocuva vlastne telo, ze je jasne , ze nedokaze rozpoznat ani cas , kedy odist. Pretoze sa za zivot predcasne zdevastuje. A tak predlzuje zbytocne alebo predcasne skracuje strachom zo smrti.
Takze tak , keby som si to vymyslala detajlnejsie asi by to bolo presnejsie, toto je prvy a posledny nastrel. Lebo dnes sa mi nedari.
A asi je chybny , ale co na tom, ja viem, ze zomriet sa da v sulade s dusou , nech je to cokolvek, len zatial neviem, ci toho budem schopna.
šestko..pre mna by bolo jednoduche zabiť sa jedine v prípade,že by som mala istotu,že nikomu tým nespôsobim bolest..
a inak..hogo a ostatní..ak ospravedlnujete samovraždy len z pohladu toho,že daný človek je v zlej psychickej situácii,máte tolko pochopenia aj pre tých,čo presne z týchto dôvodov zabíjajú iných?..
počkam si na odpoved..
sygon, prípad, kedy je smrť duše len zmena skupenstva pominiem...
v druhom prípade, kedy duša nie je zmena skupenstva, ma zaujalo, že o vzťahu duše a tela uvažuješ tak, akoby duša bola primárna, akoby telo „používala“, a za smrť človeka považuješ odumretie duševna.
mne je bližšie uvažovať o duši ako o (podstatnom) prejave tela a za smrť človeka považujem odumretie tela - zánik duševna sa mi javí ako dôsledok zániku tela.
missellie, odo mňa sa odpovede na svoju otázku dočkáš (možo) až vtedy...
ja nemám pre ne citlivost..pochopenie..a ani ospravedlnenie..
či si ho sfúkol len preto,že je môj?..))
hogo
sygon, aj keď vnímam telo ako primárne...
missellie, "nesfúkol" som Tvoj pro-life postoj k samovraždám...
a čo ine si mam o nich myslieť?..že su machri sveta?..mám ich za to obdivovať..?..nebodaj si ich vziať za vzor?..
opustí ma manžel?..no a čo..hodím sa zo skaly..
mám zdravotný problém..nič sa nedeje..veď..rýchliky chodia..bum..a je po problémoch..
takuto reakciu si odomna čakal?..tak to bohužel..to sa nedočkáš..
missellie, byť voči (potenciálnemu) samovrahovi citlivý...
prepáč, no z môjho pohľadu uvažuješ jednorozmerne a čierno-bielo.. takýto prístup ma veľmi neoslovuje a uzatvára debatu či polemiku...
zbabelosť
nuž teda, strach ako možnú príčinu samovraždy vidím nie krátko pred ňou, ale na začiatku cesty k nej. vtedy, keď na ňu človek ešte ani len nepomyslí. strach zo seba samého, z reality vnútornej i vonkajšej. umáranie sa pre problémy vo svete chémie (existenčné, emocionálne) potom celkom prirodzene vedie k depresiám a v extrémnych prípadoch k úplnej neschopnosti racionálne posudzovať. toto sa môže stať úplne každému, kto žije prevažne chemicky a keby som samovražedné správanie odsúdil, poslal by som k čertu prakticky celé ľudstvo :-)
pozn.: so samovražedným uvažovaním mám osobnú skúsenosť. síce len pomerne krátkodobo (aj s prestávkami asi pol roka), ale predsa len som mal tak možnosť pozorovať ho nesprostredkovane a priebežne aj neskôr rozobrať všemožné detaily. okrem toho som bol svedkom niečieho pokusu a účastníkom rozhovoru pred i po. jeden ťažší prípad, vyznačujúci sa značnými výkyvmi (v závislosti od užívania chemických liečiv) sledujem už vyše roka.
moj milý..ja sa nebavím o "potencionálnom.."..ja sa bavím o samovrahovi...
inťo..strach a zbabelosť..je medzi nimi velká priepasť?..
strach riešiť problémy plodí zbabelý utek od nich..či nie?..neviem..ja nie som psycholo..a ani nechcem byť..ale..laicky mám taký pohlad..tak mi ho zmente..
tiež mam teraz manželsku krízu..a co?..moja smrť by to možno vyriešila..pre mna..pre manžela..a čo moje deti?..
čo so mnou?..vyhovoriť sa na depresiu,alebo riešiť problémy?
missellie, tam nedorozumenie nevzniká...
ellie,
potencionálnych z toho vynechaj..tam je ešte vzdy šanca..
už je o inom,že nie sme všetci rovnako vybavení silou a schopnostou..
ale..nemôžeš poprieť,že samovrah nemal ani jedno,ani druhé..
momentálne zaostalý ma ešte šancu..sprostý je definitívum..
missellie ad koment 17:59
konečne hogo..konečne..
aj ked je nazor,s ktorým sa nestotožnuješ..nikdy ho vo verejnej diskusii nezosmiešnuj..nikdy nevieš,kedy sa ti to vráti ako bumerang..
a to ti píšem vážne..)))
missellie, Tvoj názor/postoj som nezosmiešnil, len som ho odmietol
z tvojho pohladu...hogo...
a do VAšEJ polemiky vnášam iný postoj,ako tu všetci mate..preto máš problem dalej polemizovať..
toto som postrehla už dávno..ale..nevadí...viem s tým celkom slušne žiť..)))
missellie, Tvoj záver je (pre Teba) lichotivý, no (pre mňa) úplne mylný.
ellie,
inťo..máááš pravdu..)))))))a vieš prečo?..))))..lebo ti wuobec nerozumieeem..))))))))))
ellie,
s tým, kto má strach, skôr súcitia alebo ho nanajvýš vysmejú, ale na zbabelca prstom ukäzujú.
no inťo..o ničom inom celé popoludnie nepíšem..)))
pre potencionálneho ešte..ale určite mu nepoviem,urob to,pretože to je znak odvahy..skôr sa mu budem snažiť vrátiť chuť do života..
akýmkolvek spôsobom..))
hogo
16:43 "za smrť človeka považujem odumretie tela - zánik duševna sa mi javí ako dôsledok zániku tela."
17:02" myslím si, že duševno môže telu spôsobiť aj smrť (strata vôle žiť)."
Som rada ze si si vyvratil prve tvrdenie.
Lebo tie dvaja javy sa javia ako vzajomne sa ovplyvnujuce . Za idealneho predpokladu by teda mohli prebiehat v rovnakom case ;)
sygon, žiadne vyvrátenie prvého tvrdenia nevidím...
hogo
... no súčasný priebeh fyzického a duševného beriem
ok, už vidím...
telo a duša sú dva súčasne sa uskutočňujúce prejavy jednej a tej istej podstaty.
ellie,
práve si mi pripomenula, ako som si už dávnejšie na jednej zoznamke vzal na paškál istú ženu. nepovedala to po lopate, ale jej inzerát aj profil boli aj tak úplne jasné. teda vlastne temné. začal som si s ňou písať a potvrdilo sa, že myslí na samomordung. potom som si s ňou vymenil celý rad riadne dlhých sms, kde som jej vysvetlil pár vecí po dobrotky a keď začala skuvíňať, aj po zlotky, až napokon našla silu pokračovať a odvtedy mi raz za čas poslala nejakú žartovnú správičku. hádaj, aký som mal z toho pocit? :-) takže hej, dokopem k životu, len si ho musím otvoriť.
hogo
Udrzis telo pomaly bez znamky mozgovej aktivity na zive. Naopak mas uplne culeho ducha v uplne meravnom tele. Je otazka casu, ktore akoby umrie skor.
Nuz opat sa mi to nezda .
inťo..ved mi sa zhodneme...
ellie, to už ste hodne pokročilí
sygon,
otázka je, či život tela bez mozgu je životom, keď ho treba udržiavať umelo.
či život tela vôbec je životom...
intwist
sygon...
pokiaľ viem, medicínsky je smrť človeka definovaná ako zánik mozgovej činnosti..
iste, do tela "mŕtveho" človeka možno pumpovať krv a živiny a udržiavať tak "nažive" bunky jeho tela..
no je toto ešte život človeka? nie je to už len život buniek jeho tela?
koreksn
ani fungovanie mozgu
hogo
Kazdopadne si tak teraz citam o klinickej smrti a tak, no a rozmyslam . Tot vsjo.
A nevnimam ako smrt zanik mozgovej aktivity, predpokladam , ze ked niekomu umelo udrziavaju na par minut chod srdca, tak pri simulacii k zaniku mozgovej aktivity nedojde.
Takaze coho smrt to je , duse ?
dia
Isteze v oboch pripadoch by mohlo ist o halucinaciu, ale ono aby pocas halucinacie niekto vnimal realitu celkom presne, je zaujimave.
Idem citat :)
klinická smrť je S. Blackmore
závidím ti to čítanie och och...
vzťah medzi telom a dušou...
telo je vehikel a duša palivo (životná sila) s tým, že „hmotná“ podstata tela a duše je rovnaká (DNA).
ani existencia halucinácií
hogúšik :)
hogo
Vodic bez tela . Akoby vozidlo slo same . Hej no to.
Nemyslim, ze su stejne, naco , redundancia je zmyselna, len v pripade invazie .
sygon, ten vodič mi pripadá ako prvok...
dia
Taktiez by ma presvedcilo, keby som umirela a vyleitla by som z tela.
Mozno niekedy precitam, aj ked stracanie funkcnosti mozgu, ma prave nejak nebere ako fakt. Mozno keby si to inak sformulovala. Je jasne , ze ked kolabujes, funkcnost sa straca.
Pre mna je zaujimave, ale nieco, ine .. a to fakt, ze v tele, ktore skapina od bolesti, umorene , utrapene, doranane, sa zrazu zobere taka forma nefunkcnosti , ktora je popisovana ako nesmierny pocit vsadepriotmnej lasky, porozumenia, kludu..
Vies mne to nepride o tom, ze nieco prestava fungovat, ale ze zacina fungovat nieco ine.
diuška, a je aj iná možnosť ako na jednej strane nadradiť jedno či druhé...
hogo
Ale je to v skutku jedno.
sygon...
.
inťo..to preto,aby nás niekto neodsudzoval za bezcitnost..)))))))
už som :-X..))))
sygon, na palive ako metafore mozgu...
sygon :) uvoľnujú sa endorfíny :)
ľudské zážitky o oddelení duše od tela nijak nepotvrdzujú jej nezávislosť...rovnako sa moje duševné "ja" dostáva na mnohé miesta aj vo sne, robí neskutočné veci...a pritom to prežívam ako skutočnosť...je to ilúzia, to, či jej uveríš, záleží pravdaže na tebe rovnako, ako keby si uverila nejakému kúzlu, ktorého podstatu (trikovú) nepoznáš :)
hogúšik, veď to, inak uvažovať nevieme a mňa hlboko zakorenený dualizmus, nech o ňom uvažujeme akokoľvek, neuspokojuje :/
inťo is back
mozog ako palivo? prečo palivo? šak ideme na eletriku, ne? wyslúžilec správne pripomína, že popri ľuďoch existujú aj baktériofágy. tam mozgu niet, ale prúd je určite. a čo poviete na predstavu mozgu ako pomerne dokonalého zrkadla, ktorého vývoj si živý organizmus vyboxoval?
tak tak inťo ;)
inťo, mozog ako zrkadlo?
mozog mi skôr pripadá ako priesečník telesna, duševna a vonkajšieho kontextu, ako kompjuter či umelá inteligencia, ako poradca a supervízor.
hogúšik :)
wyslúžilec
diuška, inťo, hm, hmmm, hmmmmm...
diuš
inťo...ty si myslíš, že existuje niekto/niečo
ešte čosi som si všimol, dia.
hmm, určite ;)
pokrivené preto, lebo nemám istotu, že si uvedomujem všetko tak, ako je to v skutočnosti...och, ale zase je to komplikované tým, čo je skutočnosť :)) resp. mozog selektuje a upozorňuje na isté veci (v závislosti od toho softvéru a toho, čo som doň vložila ja :P )...
mám info o svete, ktoré je skresané tak, aby som s tým info mohla žiť a len do tej miery, aké je to zrkadlo veľké :)
aspo takto dumám ja...
ad 21:57
k tej nezávislosti :)
dia
axa :)
dia,
dnes som kukala Housa :)
a ak by bolo duchovno výpotkom tela, bolo by niečím podradením...tak to označenie "výpot" pôsobí...ak však predpokladáme, že sme na najvyššom stupni vývoja oproti iným organizmom (nad čím by som možno tiež pochybovala), tak by to aj prichádzalo do úvahy...ako niečo neskôr vytvorené...
dia, o vypnutí je ten článok horevyššie :-)
škoda, housa som dnes neoné :-(
no šak jooo :))
a nehovorila som o presnej predstave duše a tela...ja ju ešte nmám vytvorenú...:( na ktorom mieste som hovorila o výpotku abo ničom podobnom?
dia
jo, a vychádzal som z tvojho "ja si dokonca ani nemyslím, že existuje niečo ako rozdiel medzi dušou a telom..." :-)
ňo, už ma bolí hlavička a to fakt
zatím toľko, šak sa sem ece vrátim a odhalím skýtajúce sa opytky abo sa opitkujem a už nič sa mi neskytne :D
dobrú nôcku inťúz a dík za milú filozofickú debatu ;)
Ďakujem všetkým diskutujúcim....