zelená rusalka

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Nádej

Je krehulinká a predsa vraj umiera posledná
Každý z nás si ju v sebe pestuje. A každý z nás pri vyslovení slova nádej myslí na čosi iné.
Pocit nádeje je v nás prítomný v každom okamihu života. Neuvedomujúc si často jej prítomnosť.
Hoci sa v rôznych etapách života jej podoba mení. A hoci ju v rôznych obdobiach nášho života pociťujeme s rozdielnou intenzitou.
 
Nádej. Čo je vlastne skryté za týmto slovíčkom? Je za ním ukryté presvedčenie, že naplníme svoje túžby a sny? Sny o šťastnom živote, o láske, o poznaní? 
Áno, nádej je spojená s túžbou. S uvedomelou túžbou každého z nás i s uvedomelými túžbami veľkých, či menších spoločenstiev.
Niekedy sa môže jednotlivcom vyslovená túžba - zaodetá slovom nádej - stať nádejou pre desiatky, stovky, či státisíce ľudí. Nádej v spásu, vo vzkriesenie, v posmrtný život, či nekonečný reťazec reinkarnácii. Nádej sa touto cestou často mení na vieru. A viera pomáha mnohým posilňovať nádej. Tú o spravodlivosti, nekonečnosti a sile lásky, o víťazstve dobra nad zlom.
 
A človek, často taký bezmocný, s radosťou prijíma vieru v túto univerzálnu nádej. Nádej nadradenú nádejam jeho vlastným.
 
Ja mám rada tie drobné, či veľké nádeje jednotlivca. Jeho jedinečné sny a túžby, zhmotnené do nádejí. Pestované, či vôľou nepodmienené.
Napríklad detskú nádej, že nestratíme pocit bezpečia, ktorý mám poskytuje rodičovská náruč. Čítame ju deťom v očiach. Čistá nádej, prameniaca z čistej lásky. Či tajný sen dieťaťa, že to budú práve jeho rodičia, ktorí ako prví zabojujú proti nezvratnosti ľudského osudu ukončeného smrťou. Pamätám si dobre na tento svoj detský, dávno zabudnutý sen. Na tú silnú vieru, zhmotnenú do nádeje, že tí, ktorí mi boli najbližší ostanú so mnou večne. Tá nádej vo mne nezomrela ani smrťou blízkych...
 
Tých podôb nádejí je nekonečné množstvo. Pre mňa je v slove nádej ukryté vždy čosi, čo je tak trocha mimo tento svet. Mimo svet predmetov, ktorými sa obklopujeme, a hmotných schránok ľudí, s ktorými sa stretáme. Je v nej ukrytá sila ducha, sila mysle, sila snov ale i sila viery.
 
Nádej je čosi iné, čosi viac, ako túžba a viera v splnenie bežných, každodenných želaní. Želaní spojených s konzumom, materiálnym dostatkom a pocitom nasýtenosti.
Slovo nádej nespájame s túžbou po kúpe nových šiat, či auta. Ani s túžbou po dobrej lyžovačke.
Do slova nádej vkladáme univerzálne sny (po mieri, po šťastí, po láske...), ktoré nadobúdajú jedinečnú podobu cez naše predstavy a naše chápanie týchto snov a túžob.
Nádej je krehká, ale neumiera...
 
 

slová... | stály odkaz

Komentáre

  1. nádejám sa,že budem
    vlastniť pivné kúpele :)
    A do partnerky vkladám..ehm,dúfam som to správne napísal,nádej,že si ma raz za muža vezme ;)
    Inak,už som spomenul,že dobre Ti to píše ?
    publikované: 02.12.2007 11:38:04 | autor: teide (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Teide, tak ja sa teda začnem pomaly nádejať,
    že budem pravidelnou návštevníčkou Tvojich pivných kúpeľov :-)))
    A vďaka, nie len za nádej v ne :-))
    publikované: 02.12.2007 11:43:38 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  3. obdivujem..
    ako dokazes napisat tolko riadkov v podstate "o nicom".. a este k tomu celkom putavo:))
    publikované: 02.12.2007 12:26:08 | autor: maxipes (e-mail, web, autorizovaný)
  4. Maxipes :-)
    neviem, či mi má lichotiť, že píšem v podstate "o ničom" :-))
    Som rada, že napriek tomu, je moje čítanie pre Teba pútavé :-)
    To sa vlastne len tak sama zamýšľam... nad životom... nad svojimi pocitmi... nad pocitmi iných...
    publikované: 02.12.2007 12:29:34 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  5. "o nicom"
    ..ten text mi nic nedal, nic nevzal.. nic vo mne nevzbudil... ale napriek tomu som si ho precital do konca.. netusim preco (a to je podla mna to uchvatne:)

    ..ano..bol to v kompliment:)
    publikované: 02.12.2007 12:31:32 | autor: maxipes (e-mail, web, autorizovaný)
  6. Nuž áno Maxipes
    sú to len ľahučké myšlienky - nič, čo by dokázalo dať, či vziať... ale ak si predsa dočítal do konca, znamená to, že po nich v Tebe ostane aspoň stopa krehkého dotyku... :-)
    publikované: 02.12.2007 12:43:31 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  7. takto vzletne sa vyjadrujes aj v beznej konverzacii?
    zaujima ma to.. :)
    publikované: 02.12.2007 12:56:07 | autor: maxipes (e-mail, web, autorizovaný)
  8. Maxipes... to závisí od predmetu konverzácie
    Vzletne sa dá rozprávať o i veciach celkom bežných, akými je napríklad dobrá zmrzlina, či Teidem toľko skloňovaná orosená desina. "Vzletne" zvyčajne rozprávam, keď sa jedná o abstraktné pojmy, abstraktné slová (láska, nádej, smrť, teplo, radosť... a pod.). "vletne sa dá rozprávať o umení, knihách, básňach, obrazoch, či hudbe...
    Poobede čakám opravára. bude mi opravovať čerpadlo. Neviem, o čom by som vzletne s ním? :-)))
    Myslím, že v bežnej, každodennje komunikácii sa "vzletnosť" reči obajvuje len smerok k najbližším. Alebo na miestach k tomu určeným...
    publikované: 02.12.2007 13:06:37 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  9. nooo...
    tak teda s opravarmi sa da o comkolvek.. teda aspon vo filmoch s hviezdickou tomu tak byva:)
    publikované: 02.12.2007 13:09:42 | autor: maxipes (e-mail, web, autorizovaný)
  10. :-))
    Rozosmial si ma...ale v tých filmoch s hviezdikou to už asi nebude o vzletnosti :-)))
    publikované: 02.12.2007 13:10:58 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  11. ale do vysin tam lietaju
    ..alebo sa tak aspon tvaria:)
    publikované: 02.12.2007 13:12:21 | autor: maxipes (e-mail, web, autorizovaný)
  12. :-((
    Nepozerám filmy s hviezdičkou :-((
    publikované: 02.12.2007 13:13:29 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  13. a to je chyba:)
    filmy s hviezdickou su vyborna vec.. samozrejem netreba to prehanat (a brat ich za predlohu pre svoj sexualny zivot), ale na odreagovanie su fajn:)
    publikované: 02.12.2007 13:17:51 | autor: maxipes (e-mail, web, autorizovaný)
  14. Hm, hm...
    a čo fantázia? Vlastná? Každému prirodzená? Nie je lepším pomocníkom pre spestrenie nášho intímneho života? Neokliešťujú pravé takéto filmy našu fantáziu? Náš vzlet?
    Tým, že sa snažíme napodobňovať, nestrácame prirodzenosť?
    publikované: 02.12.2007 13:20:50 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  15. ved pisem, ze nie su uplne vhodne ako predloha pre sexualny zivot
    fantazia je fajn a je potrebna (bez nej to akosi nejde - sak ako inak by sme si predstavili, ze je to chrbat a zadok nicol kidman alebo inej:))
    ..ale aj fantazia je len "covek".. obcas potrebuje vypnut... a filmy s hviezdickou su prave pre tento pripad. Je to nieco ako pivko pri posedeni s priatelmi (dokazem sa bavit aj bez neho.. ale obcas neuskodi:) ....nieco ako doplnok vyzivy pri sporte, kava, ked sme ospali........

    ..netreba ich zneuzivat.. ale vyuzivat (inac sa to moze otocit proti nam - prave spominanou stratou vlastnej fantazie:)

    ..naporobnovanie je nam prirodzene.. dieta sa uci chodit, lebo vidi chodit dospelych.. zvierata sa ucia napodobnovanim.... (a co sa tyka sexu.. obcas sa aj my menime na zvierata, zvieratka...adt.. rrrrrrrr:)
    publikované: 02.12.2007 13:30:34 | autor: maxipes (e-mail, web, autorizovaný)
  16. No veď hej... v niečom by som Ti aj dala za pravud Maxipes :-)
    Ale nesúhlasím, že je nám prirodzené napodobovanie. Správať sa vzorovo, je to, čo sa učíme, čo získavame...
    publikované: 02.12.2007 14:40:22 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  17. a taka podpasovka..
    co pri tom sexe vlastne napodobnujeme?? dnu a von - dnu a von - clovek by aj chcel byt originalny... ale tu moc nema na vyber:)
    publikované: 02.12.2007 14:49:53 | autor: maxipes (e-mail, web, autorizovaný)
  18. Prečo originalita za každú cenu Maxipes?
    Napísala som už článoček s názvom "O sexe som ešte nepísala". Myslím, že to budem musieť napraviť :-)))
    publikované: 02.12.2007 14:53:31 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  19. akoze za kazdu cenu??
    som sa len chcel spravat vzorovo:(

    JA vas vzor..
    publikované: 02.12.2007 14:59:40 | autor: maxipes (e-mail, web, autorizovaný)
  20. :-)) rozosmial si ma... Maxipes... opäť
    :-)))
    publikované: 02.12.2007 15:12:25 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  21. rusalka
    tak nádej vravíš?!?.....hmmm...mne sa občas zdá, že posledný z rodu nádejných je zázrak..lebo aj pri ňom dúfame, čiže sa nádejame,..že sa stane a všetko, čo nám robí husiu kožu, či bledosť tváre...že sa odvráti od nás,alebo sa obráti v lepšie:))

    tak zisťujem, že čím menej veľkých túžob mám, tým väčšia je moja nádej prežitia.. čím menej sa zaťažujem matériou, tým krajší deň zažívam...verím a dúfam...ale sú to čoraz kratšie a menšie priania..stačí keď sa ráno zdravá znovu prebudím a moja nádej, že ešte tento deň neskončil... je splnená:)))))))))
    prajem Ti veľa nesmrteľných nádejí ...
    publikované: 02.12.2007 18:36:37 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  22. Viki, veríš na zázraky?
    Čo si predstavuješ pod tým slovom? Pod slovom zázrak?

    A písala som, že nádej saspája s túžbami univerzálnymi... nemateriálnymi. Hoci aj matéria istým spôsobom s našou nádejou súvisí.

    A ďakujem za želanie :-))
    publikované: 02.12.2007 18:43:53 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  23. zázrak??
    že príde blesk a všetko sa rozžiari a všetko bude zase O:k:))))))))))))))))) som dobrá...som predsa striga ...
    materia?...statky?..to želanie (nádej, túžby) je v mladosti obrovské: byt, auto, veci, darčeky... potom zistíš, že nie je to pravé makové, čo Ťa naplňa ..hlavne, keď Ti pomedzi palce uniká život..umierajú, ochorejú, odídu, ...ani darčeky , ani peniaze, ani nič ich nenahradí...napr. Ak sa niekto milovaní "podeje"..žiadna nádej ani zázrak Ti ho nevráti..preto len dúfam, že neurobím už viac tú istú chybu vo svojom živote:) verím v dnešok, verím v seba:))..do nikoho žiadnu nádej nevkladám...skôr je to želanie?!?!
    publikované: 02.12.2007 18:58:17 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  24. viky... ale to nie sú túžby, ktoré sú zhmotnené v nádeji
    To sú túžby o "mať". Niektoré z tých univerzernálnych túžob, ktoré kladiem do slova nádej som v článočku vymenovala...
    Myslím, že nádej ma stále podstatné miesto v našom živote... Hoci aj tá Tvoja, že Tvoj život neskončí dneškom :-))

    A o zázraku, ako ho vnímam ja, asi napíšem :-))
    publikované: 02.12.2007 19:14:12 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  25. tak
    sa teším..aj na Tvoj zázrak:)

    ..ja som už raz taká, prelietavá,nadhľadová, beznádejná:)))
    publikované: 02.12.2007 20:37:07 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  26. Ojooj Viki :-))
    Ako beznádejná a prelietavá na mňa vôbec nepôsobíš :-)))
    Ani trocha...
    publikované: 02.12.2007 20:44:17 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  27. ja viem...
    nie je vne kúsok nádeje..na polepšenie:)))))))))))))))
    publikované: 02.12.2007 21:40:28 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  28. :-))) a treba sa lepšiť Viki?
    Načo by nám nejaké polepšenie bolo :-)))
    publikované: 02.12.2007 21:46:24 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  29. sorry...
    malo byť: "vo mne"...už napoly spím?!?!:)
    publikované: 02.12.2007 22:02:03 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  30. Doplnila som si chýbajúce písmenká Viki :-))
    Nebolo to vôbec ťažké :-))
    publikované: 02.12.2007 22:07:57 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  31. si zlatá
    ...veď aj písmenká plávajú v nádeji, že si ich niekto domyslí:))) Pá.
    publikované: 02.12.2007 22:13:50 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  32. Nadej
    je to jedine co ma drzi pri zivote...
    publikované: 02.12.2007 22:31:46 | autor: Always (e-mail, web, autorizovaný)
  33. Always...
    a čo sám život? Neprináša Ti žiadnu radosť?
    publikované: 02.12.2007 22:33:49 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  34. Uz nie
    rusalka
    publikované: 02.12.2007 23:31:19 | autor: Always (e-mail, web, neautorizovaný)
  35. obcas
    mozno,ale uz je to radost smutkom pretkana
    publikované: 02.12.2007 23:32:15 | autor: always (e-mail, web, neautorizovaný)
  36. Som rada, že si behom minúty
    zmenil absolútnu skepsu na mierny optimizmus :-)))))
    Naozaj sa teším.
    A držím palce, aby tej radosti zo života bolo čím ďalej tým viac... aby sa naplnili nádeje, ktoré si kdesi vo vnútri opatruješ :-)
    publikované: 02.12.2007 23:34:33 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  37. nic sa nezmenilo
    len som uprimny a nadej sa snad splni, urcite aspon z casti ano a zvysok ...kto vie.
    optimizmus je len pohlad na pesimizmus z inej strany
    publikované: 03.12.2007 00:01:37 | autor: Alway (e-mail, web, neautorizovaný)
  38. :-)) Always
    dôležité je, že máš nádej... a že veríš, že sa aspoň čiastočne naplní :-))
    publikované: 03.12.2007 00:04:33 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  39. :)
    prajem dobrú nôcku a nádejám sa, že zajtra bude pekný deň...všeobecne pri nádeji pociťujem pokoj a nič konkrétne si nepredstavujem...ale občas sú aj chvíle, kedy si človek upiera myšlienky na lepšiu budúcnosť, pokoj v diaľke. nemusí ich nutne potrebovať pre to, aby prežil/prežíval...a vôbec to nemusí znamenať beznádej...
    publikované: 03.12.2007 00:09:18 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  40. Dia, krásne si to zhrnula :-)
    áno, je to tak... nádej nám vlieva do duší pokoj.
    A aj Tebe dobrú nôcku. A krásny týždeň s detičkami :-)
    publikované: 03.12.2007 00:15:54 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  41. to ciastocne naplnenie
    je vopred dane a iste a moja skutocna nadej...kto vie ale dufam,ze ano...
    publikované: 03.12.2007 00:52:31 | autor: Always (e-mail, web, neautorizovaný)
  42. prečo
    by sa nádej nemohla spájať aj s hocičím?
    už som viackrát predtým jedol, a preto dúfam, že sa mi podarí čo-to zjesť aj dnes alebo niekedy v najbližších dňoch...
    visím za malíček v preplnenom autobuse, z ktorého sa nedá vystúpiť, a ide na mňa hnačka. dúfam, že sa dokážem opanovať, kým autobus nedorazí z dúbravky do vrakune...
    a tak...
    či snáď rozlišuje samotná nádej, čo je pre ňu dostatočne "vznešené"? :-)
    publikované: 03.12.2007 08:03:03 | autor: intwist (e-mail, web, autorizovaný)
  43. intwist
    v Tvojich príkladoch pociťujem nádej :-))
    Nebyť hladný a ...
    Tak či tak, si nádej spájame skôr s istým stavom... či už tela, alebo ducha. Nie s vecami.
    publikované: 03.12.2007 08:35:29 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  44. rusi,
    je nádej totožná s očakávaním? ako sa mení nádej na vieru? je to posun od určitej neistoty k istote? sú obe založené na skúsenosti? čo ich robí rozdielnymi? líši sa nádej od viery podobne, ako sa líši lipnutie od splynutia? keď sa bežne hovorí o viere, ide vždy o vieru, alebo sa niekedy zamieňa s iným pojmom? ako môže niekto vieru stratiť?
    publikované: 03.12.2007 14:56:16 | autor: intwist (e-mail, web, autorizovaný)
  45. Intwist to si mi tu dal celú kopu otázok
    a celú kopu podnetov na ďalšie premýšľanie...
    Skúsim večer doma... Ale kedy budem spať? :-))
    publikované: 03.12.2007 15:51:34 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  46. Intwist, skúsim odpovedať na niektoré z Tvojich otázok
    Máš pravdu v tom, že viera je istejšou podobou nádeje... Pre veriaceho človeka sa nádej stáva istotou... práve cez jeho vieru. Verí v jej naplnenie a inštitucionalizovaná viera mu naplnenie nádejí "garantuje" (nádej na vzkriesenie, na nesmrteľnosť, reinkarnáciu a pod).
    A keď sa hovorí o viere, nemusí ísť vždy o skutočnú vieru. Že je niekzto veriaci môže o sebe tvrdiť i človek, ktorý vlastne neverí. Len sa cíti príslušníkom komunity veriacich.
    A samozrejme, že sa viera dá stratiť... vznikajú pochybnosti... alebo na základe hlbšieho poznania strácame svoju vieru v čosi, veriac v niečo nové, iné... k čomu sme dospeli poznaním.
    publikované: 03.12.2007 22:48:31 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  47. rusi
    keď človek stratí vieru, nemôže to byť spôsobené tým, že veril niečomu, čo je mimo neho? proste tomu, čo sa stratiť dá?
    publikované: 04.12.2007 12:03:44 | autor: intwist (e-mail, web, autorizovaný)
  48. Intwist
    Ak človek starí vieru môže to byť spôsobené ťažkými ranami života, ktoré sú v rozpore z jeho vierou... alebo stráca vieru, ak i keď veril, mal isté pochybnosti... alebo jednoducho získa poznatky, ktoré ho vyvedú z omylu jeho viery. Ale všetko, čo som vymenovala je priveľmi subjektívne,ako celá ľudská psychika...
    Stretla som sa s prípadom, že žena začala v niečo veriť, lebo v to veril jej priateľ. Neviem, či za tým bolo skutočné presvedčenie, alebo len chvíľkové opojenie myšlienkami, spojenými s jej milým...
    publikované: 04.12.2007 18:38:39 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  49. rusík, upozornila si na závažný fakt
    ...získa poznatky, ktoré ho vyvedú z omylu...
    takže existuje aj slepá viera - lipnutie na ideách bez poznania, ktoré by vysvetľovalo, prečo určité skúsenosti oprávňujú veriť práve v dané idey. ktoré by objasňovalo, že oné idey nepostihujú iba časť skutočnosti. viera by teda mala spájať skúsenosti s poznaním, čo ty na to? (poznanie môže byť aj intuitívne, len musí tvoriť dostatočne usporiadaný a zároveň otvorený systém)
    no, keďže je tu viacero vecí postavených na hlavu, ženy sú nezriedka zdanlivo nútené osvojiť si (aspoň navonok) presvedčenie svojho partnera, aby s ním mohli ako-tak existovať. napríklad môj otec odjakživa určoval vnútornú i zahraničnú politiku rodiny. keď pobudnem dlhšie s mamou (osobne alebo telefonicky), mama sa začne prejavovať aj svojsky, ale akonáhle ostanú sami dvaja, prispôsobuje sa otcovi a imituje dokonca aj také vzory jeho správania, ktoré sú zamerané proti jej pôvodu. hogo by to možno nazval prechodnou smrťou osobnosti.
    publikované: 04.12.2007 19:12:43 | autor: intwist (e-mail, web, autorizovaný)
  50. Presne tak Intwist
    Veľa ľudí verí "z tradície", lebo tú istú vieru má celá rodina... bez toho, aby sa nad obsahom svojej viery zamýšľali. Preto je medzi veriacimi toľko farizejstva...a nepochopenia.
    Viera by sa určite mala spájať s poznaním, alebo prinajmenšom s poznávaním...
    A to, čo píšeš o svojom otcovi, to je asi dosť častý model, preberania viery a názorov v rodinách. Pre mnohých je to dokonca pohodlné, dopracovať sa k istým postojom či viere bez vlastného pričinenia.
    publikované: 04.12.2007 19:23:30 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  51. hej,
    a to poznám prinajmenšom jedno náboženstvo, ktoré v záujme šírenia svojich mémov káže, že muž si môže vziať aj inoverku, ak sa decká budú vychovávať dľa jeho vierovyznania. žena sa nemôže oženiť s inovercom, lebo by mu mohla podľahnúť. čo jednak znamená, že muž je "lepší ukazovateľ duchovnej cesty" (inými slovami: vie pohotovejšie rozdávať facky a podobné radosti), a druhak, že deti sa k viere nedopracujú; ony sú k nej vychovávené :-)))
    publikované: 04.12.2007 19:38:05 | autor: intwist (e-mail, web, autorizovaný)
  52. Intwist
    Presne. K viere by mal človek dospieť poznaním.
    Samozrejme, že aj výchova môže pomáhať na ceste k poznaniu... dobrá a primeraná výchova :-)
    publikované: 04.12.2007 19:45:25 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014