zelená rusalka

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Hanba a ostych

Včera ktosi chcel, aby som dnes napísala niečo o ostychu a o hanbe. Inťo?
A keďže sú to slovká pekné, tak sem o nich napíšem aspoň kratulinké pojednanie.
Sú to slová, ktoré sa mi páčia a zároveň je možné ich použiť na označenie stavu mysle, ktorý mi nie je ani
trocha sympatický.
 Takže kedy mi príde ostych prirodzený, dokonca až milý? 
Keď je prejavom „nevinnosti“ a je napríklad sprevádzaný rumencom, či trasúcimi kolenami, zajakávaním,
alebo len stíšením hlasu a klopením očí. Toto je prejav ostychu, či hanby čoraz zriedkavejší.
Hodí sa mi k nemu jeho synonymum cudnota, či cudnosť.  
Je vonkajším prejavom vnútorného postoja nemožnosti prekročiť istú hranicu.
Potom je tu hanba detská. Tiež milá a nevinná. Spojená však s tým, že sme istú hranicu nepovoleného, či
zakazovaného prekročili. Hanbíme sa, lebo zjeme bratovu čokoládu, pretože si pri hre cvrkneme do
nohavičiek, pretože v škole dostaneme prasiatko miesto včeličky. A mohla by som pokračovať.
 
Nerada mám dve podoby studu.
Tým jedným je prudéria, prudérnosť.  Stud, ktorým predstierame, že nemáme chuť na to či ono, hoci nám
celé vnútro neprahne po inom. Stud, pod rúško ktorého sa snažíme ukryť svoje túžby a sny. Aby sme
zostali navonok cnostní. Nepoškvrnení vlastnými myšlienkami.
Tá druhá podoba studu je hanblivosťou, ktorá má korene kdesi v našej výchove, v našich vlastných
obmedzeniach. Nevezmem si druhý koláč, keď mi ponúkajú, hoci bol taký dobrý a miesta mám dostatok.
Veď to sa nepatrí. Neprijmem pozvanie na koncert, pretože čo keby čakali, že pozvem aj ja ich.
Nedám si pivo, hoci mi na neho tečú sliny, pretože dámy pijú čosi vznešenejšie.
Nemám ich rada. Tieto dve podoby studu. Hoci priznávam, že niekedy etiketa pritlačí aj na mňa. 
Ale nechám sa ňou pritláčať len veľmi, veľmi zriedka.
Radšej sa poriadne zaostýcham z niečoho, čo stojí za ostych.

slová... | stály odkaz

Komentáre

  1. úplny súhlas :)
    treba byť sam sebou...načo sa hanbiť dopredu...a rozmýšľať čo si kto pomyslí keď spravím to a to...no a čo? :) nech si myslia...buď ma budú rešpektovať takého akým som alebo majú proste smolu...iným nebudem :) dopredu sa za druhých rozmýšľať nevypláca....taký typ ostychu je dosť zvláštny....to je možno ako tu na blogu....spoza monitora je každý hrdina a píše o stošesť...ale ktovie či dokáže svoje presvedčenia uplatňovať aj v real life.... :P
    publikované: 26.02.2008 16:34:07 | autor: em (e-mail, web, autorizovaný)
  2. em, nuž
    súhlasím s tým, že anonymita z nás často robí hrdinov... zo mňa nevynímajúc :-))
    A tiež je za tým možno ostych, že to čo tu píšem nemusí byť veľmi vhodné... no čo už... chytili sme sa tu slamky, aspoň chvíľu písať o skutočných pocitoch aj tých najčudnejších pocitoch a zážitkoch o ktorých často nevedia ani naši najbližší...
    (keď som dala švagrovi link na moju stránku, odkázal mi, že som úchyláčka :-(( ) a to sem vôbec nepíšem priveľké intímnosti... (dúfam, že to myslel trocha žartom, lebo viem, že ma má rád)
    publikované: 26.02.2008 16:41:24 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  3. úchyláčka? :)
    no tak to nechcem vedieť čo by napísal mne na môjho dnešného Pinocchia :DDD
    To máme asi za to, že dokážeme dať city na papier....ostatní ich radšej držia v sebe a potom ich prestanú zvládať...ale každému jak je libo :P Som tu nový, ešte som nemal možnosť čítať toho veľa od teba, ale nech už je v tých textoch hocičo...a to nielen u teba....proste naša spoločnosť nie je stále veľmi pripravená čítať pocity.....keď už, tak pocity neznámych ľudí....čo je dosť smiešne...pretože prioritnejšie by mali byť práve tie, ktoré prežívajú osoby nám blízke.....no a už amen tma keď tieto pocity a túžby napríklad súvisa so sexom..... :)))) ale to už je asi iná téma....hihi :)
    publikované: 26.02.2008 16:46:50 | autor: em (e-mail, web, autorizovaný)
  4. Myslím em, že v Tvojom komente nie je nič,
    s čím by som nesúhlasila :-))
    publikované: 26.02.2008 16:50:24 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  5. ďakujem :)
    však veď všetci vieme svoje :)

    ale pozerám, že účel - čitať ma - môj koment splnil ;) hehe....pekný deň
    publikované: 26.02.2008 17:05:56 | autor: em (e-mail, web, autorizovaný)
  6. rusalka, ešteže som tú tému navrhol,
    inak by si možno po vlastnom styde mysľou nechňapla :-)
    publikované: 26.02.2008 17:12:41 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  7. Inťo :-))
    tož, to je celkom možné, že by som chňapala niekde celkom po iných miestach :-)))))
    Myslím napríklad zas nejaký koláčik... a tak...
    publikované: 26.02.2008 17:16:43 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  8. a možno si aj tak nie
    publikované: 26.02.2008 17:16:46 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  9. studia ma nohy ;)
    publikované: 26.02.2008 17:21:40 | autor: pod altankom (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. Pod altánkom :-))
    treba ďalšie desinky pekne pozohrievať :-)
    (fuj)
    publikované: 26.02.2008 17:22:33 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  11. nuž, pomerne ľahko je súhlasiť s emom,
    veď iste sa bárskedy viacerí zhodneme, že to i onô by bolo lepšie nerobiť a inšô zasa hej... problém je, že tí druhí sú spravidla akísi viditeľnejší než my sami :-)
    publikované: 26.02.2008 17:30:03 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  12. pritom každý si nosíme
    praktické zrkadlo. už ho len poumývať a vyglancuvať...
    publikované: 26.02.2008 17:32:58 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  13. Keď ja mám Inťo len také malilinké zrkadielko :-((
    publikované: 26.02.2008 17:34:21 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  14. .
    hanba? po dlhom case sa dnes fakt hanbim, som sla o tom pisat s tym nazvom. Vidim ze tu je . Hanba je na hovno . A tu ktoru citim tu spomenutu nenachadzam. Neni na nej nic mile , neni to ani stud , ani ostych , neni ani detska a ani nevinna.
    publikované: 26.02.2008 17:51:21 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  15. rusalka,
    tak používaj aspoň malilinké; keď budeš veľké dievča, splašíš si lepšie. ozaj, nechceš napísať aj o tom, ako sa ženy obzerajú v zrkadle? či to tu už bolo? :-)
    publikované: 26.02.2008 17:52:10 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  16. .
    :(
    publikované: 26.02.2008 17:52:24 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  17. Sygon, tak o nej napíš...
    som zvedavá...
    publikované: 26.02.2008 17:53:56 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  18. .
    :(
    publikované: 26.02.2008 17:54:18 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  19. Tak o takejto téme ja nič neviem Inťo :-(((
    to by museli napísať povolanejšie... som rada, ak ráno stihnek kuk, či nie som strapatá :-)
    publikované: 26.02.2008 17:55:11 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  20. .
    mno hanbim sa za to, ze som posmesne povedala veriacemu cloveku , (hodne posmesne) , ked sme kecali o Kolinskej katedrale , ze ju nezbombardovali ze v nej asi bol Boh. Hanbim sa za to, ze mam potrebu tie cirkevne symboly zhadzovat, za to , ze zhadzujem pritomnost boha, pritom vztah s bohom aj ked nemam vykrystalizovany nemozem povedat ze je nulovy :) . A ze som tym vysmechom neposkadlila prveho veriaceho . Nenasrala, neze poskadlila . Neviem, comu je to ekvivalentne, co urazam ? ich vychovu ? Boha neurazam, tym som si ista. Neviem preco do toho opakovane a skutocne spontanne rypem. A za to sa dnes hanbim, lebo dotycny , to teda neskusol a bezohladu na to, ze Boha som neurazila nieco som v hlbke urazila. Je mi to luto, lebo je mi blizky a lebo to zo mna leti velmi spontanne , ten posmech :(
    publikované: 26.02.2008 18:02:03 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  21. hm Sygon :-((
    reaguješ často spontánne...
    možno je niekedy lepšie mlčať... ale ak si to povedala, tak, ako to skutočne cítiš, isto to ten človek časom "prehryzie"...
    ak v tom nebola len snaha zhodiť a ublížiť... ja neviem :-((
    tiež mi občas niečo uletí, čoho potom ľutujem... :-(
    publikované: 26.02.2008 18:05:42 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  22. sygon,
    rozmýšľam, či je akákoľvek hanblivosť ok. to, čo rusalka opísala ako milé, môže byť v niektorých prípadoch prejavom nefalšovanej skromnosti a čo-ja-viem-čoho. ináč, hodilo by sa rozlišovať medzi hanbou a hanblivosťou. hanba nemusí byť dôsledkom hanblivosti (akejsi apriórnej obavy zo znemožnenia), ale môže byť aj pocitom pohanenia.
    publikované: 26.02.2008 18:08:05 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  23. sygon,
    odporúčam ti hanbiť sa ešte aspoň dva týždne a potom si dáš z hanby niečo trvácne ušiť, aby ti to ešte dlho pripomínalo onen deň.
    ale vážne: máš z tej hanby niečo pozitívne? veď keď už si si niečo uvedomila, hanbu môžeš poslať do hája, nie? jo, a tá hanba je pocitom vlastného zlyhania alebo je za ňou súcit s dotknutým?
    publikované: 26.02.2008 18:20:06 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  24. No tak ja som
    taky prirodzeny ostychavy hanbos, akurat ze si necvrknem :)))
    publikované: 26.02.2008 18:28:54 | autor: believer (e-mail, web, autorizovaný)
  25. believer
    :-)))))
    publikované: 26.02.2008 18:30:21 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  26. Inťo, správne si poukázal...
    je rozdiel medzi: mať hanbu, utržiť hanbu, vyšiel na hanbu... ako byť hanblivý. Hanblivý je u mňa taký skromnučký, tichúčky, neskúsený... a hanbu si zväčšia utržia tí, ktorí sa pokúšali o niečo čo mohlo byť aj nevhodné, nezvládli to, vyšli na posmech... Prekonávať hanblivosť sa dá... postupne, krôčik za krôčikom. Ale vyjsť z niečoho s hanbou to je niečo neplánované, ponížujúce, čo sa nedá odstrániť nejakým tréningom a pod.
    publikované: 26.02.2008 18:51:47 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  27. neviem
    či vôbec napísať ... lebo sa hanbím...Mala som na jazyku, že " ja sa nehanbím, lebo mám ohambie"...ale to si o mne budete myslieť, že som ...onééé.. No darmo, aspoň sa červenám a Vy to nevidíte....:)))
    publikované: 26.02.2008 19:09:58 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  28. Viky a čo ak je to tréma... na tú sme tuším zabudli
    Takže Tvoju "hanblivosť" keby mali niektoré dievčatá, tak by sa dostali až hen toť do sveta... aj ja som sa hanbila - kedysi - a viem aj presne dokedy - kým som nezačala verejne recitovať a spievať (do svojich 16-tich rokov). To je najlepší tréning proti tréme - verejne vystupovať.
    publikované: 26.02.2008 19:15:06 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  29. Rusalka...
    cudnota mi pripadá skôr poľské slovo alebo chorvátske, neviem, ale nezneje mi dvakrát slovensky. Predsa len cudnosť je známejšie.
    publikované: 26.02.2008 19:17:00 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  30. Pekne si to opisala
    ved ako vzdy, jasne strucne a pri tom milo
    publikované: 26.02.2008 19:23:12 | autor: Always (e-mail, web, autorizovaný)
  31. into
    dam si usit saty
    publikované: 26.02.2008 19:47:49 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  32. Rusalka
    nesmej sa mi, lebo sa cervenam od hlavy az k ponozkam...a klopim cudne zrak...(nie čudne) :))
    publikované: 26.02.2008 19:54:07 | autor: believer (e-mail, web, autorizovaný)
  33. hanbim sa za to
    ze som raz zbila svojho otca , aj ked si to v tej chvili nezasluzil.. inak som mala milionkrat chut zabit ho , no na to nemam pravo .. hanbim sa za to.. ze zneuctil svoju princeznu..za to bi sa mal hanbit on.. ale zabudol .. hanbim sa za to, ze som chcela mnohkrat zomriet .. za to , ze nenavidim a za to , ze robim hluposti .. hovorim veci , ktore by som nemala a za to , ze neverim , ze ma ma skutocne niekto rad , aj ked asi ma :-( hanbim sa za seba.. za to , ze som
    publikované: 26.02.2008 19:59:59 | autor: es (e-mail, web, neautorizovaný)
  34. Es, ak hovoríš vážne, tak by si mala ist k pychiatrovi,
    neber to ako uražku, či výsmech, skôr radu od niekoho, kto nerád vidí cudzie trápenie. Sú rany, ktoré nám spôsobili tí najbližší, a je veľmi ťažké ich liečiť. A v takomto prípade skutočne potrebuješ odbornú pomoc.
    publikované: 26.02.2008 20:43:15 | autor: Rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  35. to
    nie je nutne R da sa . lieci ma szerelem , love , laska ,
    publikované: 26.02.2008 21:00:43 | autor: es (e-mail, web, neautorizovaný)
  36. Es, ja to nechcem riešiť takto na blogu, ale ak sa niekomu
    stane nečo také, bez odbornej pomoci to nevydeletuje, vždy to ma kdesi nadne pamäti, aj keď zrarované, potom príde čosi, čo to rozbalí, a trápiš sa znova, viac.
    Vyhľadaj psychológa.
    publikované: 26.02.2008 21:29:49 | autor: Rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  37. Rusalka,
    u mňa je to s hanbou tak, že za čo sa najviac hanbím, to si najlepšie pamätám .-(((
    publikované: 26.02.2008 21:54:44 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  38. Always, Martha
    vďaka za návštevu a za súhlasné i nesúhlasné komenty :-))
    publikované: 26.02.2008 22:07:02 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  39. es
    podobné pocity zažil isto každý... viem dobre o čom píšeš (až na tho otca, pretože som mala perfektných rodičov)... ale veľa z toho ostatného som neraz pocítila i ja...
    A láska je skutočne úžasný liek :-)))
    publikované: 26.02.2008 22:08:51 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  40. Maco :-((
    aj ja som si hneď spomenula... na trapasy :-)) a tak...
    publikované: 26.02.2008 22:09:27 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  41. es,
    čo si napísala, vyzerá dosť zle. s niečou pomocou alebo aj bez nej to však určite môžeš do radu porozbaľovať, ako vraví rozprávkarka, a preliečiť. rozhodne nearchivuj dlho v tom stave, lebo neskôr sa detaily strácajú v podpriečinkoch a potom už treba nejaké to účinné CTRL+F. hej, a niekto ťa má rád naisto, nielen asi :-)
    publikované: 27.02.2008 07:49:09 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  42. es,
    aj mna tvoje vyznanie nenechalo lahostajnou, nepodcenuj to, podvedomie ti moze vratit nespracovane zazitky v najnevhodnejsi moment v tvojom zivote. pridavam sa k rozpravkarke a intovi. preto ze si.

    a ja sa este aj teraz obcas zacervenam, ako v mladosti, a neviem, ci z ostychu alebo sa zahanbim :)
    publikované: 27.02.2008 08:48:23 | autor: kordelia (e-mail, web, neautorizovaný)
  43. kordélia :-)
    keby si vedela, ako často sa to začvenananie prihodí mne :-)
    publikované: 27.02.2008 09:15:10 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  44. rusalka
    na to čvenananie sa určite prídem pozrieť. dúfam, že sa mi kúsok ujde ;-)
    publikované: 27.02.2008 10:43:22 | autor: intwist (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014